Simetrías meta-ficcionales en Agustí Villaronga. Análisis fílmico de 'El vestido inhabitado' de Aro Tolbukhin. En la mente del asesino (2002)
View/ Open
Date
2023Author
Gaztaka Eguskiza, Ignacio
Metadata
Show full item record
Zer 28(55) : 285-304 (2023)
Abstract
This article makes a structuralist cinematographic analysis of the second half of Aro Tolbukhin. In the murderer's mind (Zimmermann, Racine and Villaronga, 2002), the medium-length film entitled 'The uninhabited dress'. In the first place, we will locate and enumerate the topics that the work deals with (what it says). Secondly, the way in which said content is expressed at the enunciative-cinematic level (how he says it) will be explained: maternal love, its influence on the psyche and violence as a sculptor of childhood are some of the topics called for in the narration, which fit perfectly with the rest of Villaronga's cinema.; Este artículo realiza un análisis cinematográfico estructuralista de la segunda mitad de Aro Tolbukhin. En la mente del asesino (Zimmermann, Racine and Villaronga, 2002), el mediometraje titulado 'El vestido inhabitado'. En primer lugar, se pretende localizar y enumerar los temas que trata la obra (qué dice); en segundo, se explicará la forma en la que se expresa dicho contenido a nivel enunciativo-cinematográfico (cómo lo dice): el amor maternal, su influencia en la psique y la violencia como escultor de la infancia son algunos de los temas convocados por la narración, que casan perfectamente con el resto del cine de Villaronga.; Ikerketa honek Aro Tolbukhin. En la mente del asesino (Zimmermann, Racine and Villaronga, 2002) obraren analisi zinematografiko estrukturalista gauzatu du. Zehazki, luzemetraiaren bigarren zatia izan du aztergai: 'El vestido inhabititado' izeneko ertain-metraia. Lehenik eta behin, obrak jorratzen dituen gaiak kokatu eta zerrendatu dira (zer dioen); bigarrenik, eduki hori adierazpen eta zinematografia mailan adierazteko modua azalduko da (nola esaten duen): ama-maitasuna, horrek psikean duen eragina eta haurtzaroko eskultore gisa duen indarkeria dira narrazioak deitutako gaietako batzuk, Villarongaren gainerako zinemarekin primeran ezkontzen direnak.