Show simple item record

dc.contributor.authorAcerbo, Stefano
dc.date.accessioned2024-03-27T14:06:33Z
dc.date.available2024-03-27T14:06:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationVeleia 41 : 33-47 (2024)
dc.identifier.issn0213-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/66507
dc.description.abstractAesop’s death has often been compared to that of Neoptolemus, who was also killed at Delphi, so that their similarities have recently led to the hypothesis that the story about the fabulist may have originated as a parody of an official Delphic myth. However, this article aims to show that this hypothesis does not sufficiently address the differences both within the various biographical traditions about Aesop and between them and those of Neoptolemus. The analysis of the different variants shows that aesop’s biography has gradually become more similar to the Neoptolemus myth, following a process of transformation largely independent of the traditions about the hero. the possible comic effects of comparing two such different characters were only used for parodic purposes in imperial times by a very peculiar author, Ptolemy Chennos.; La muerte de Esopo se ha comparado a menudo con la de Neoptólemo, también asesinado en Delfos, de suerte que las semejanzas ente ambos relatos han llevado recientemente a los investigadores a sugerir que la historia sobre el fabulista pudo surgir como parodia de un mito oficial de origen délfico. Sin embargo, el presente artículo pretende demostrar que esta hipótesis no presta la debida atención a las diferencias existentes tanto dentro de las tradiciones biográficas sobre esopo como entre estas y las referidas a Neoptólemo. el análisis de las diferentes variantes demuestra que la biografía de Esopo ha ido asumiendo progresivamente una forma parecida al mito, a través de un proceso de transformación en gran parte independiente de las tradiciones sobre Neoptólemo. los posibles efectos cómicos ofrecidos por la comparación entre dos personajes tan diferentes se encuentran solo en época imperial, en la obra de un autor muy peculiar, como es Ptolomeo Queno, que se vale de esta semejanza con fines paródicos.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleLa muerte de Esopo y el mito de Neoptólemo: ¿un caso de parodia mítica?
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.doi10.1387/veleia.24845


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Número 41 (2024)
    Transformaciones de los mitos griegos: parodia y racionalización

Show simple item record

© 2024 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2024 UPV/EHU Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International