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dc.contributor.authorCastelló, Enric
dc.date.accessioned2024-06-18T17:32:22Z
dc.date.available2024-06-18T17:32:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPapeles del CEIC (1) : (2024)
dc.identifier.issn1695-6494
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/68537
dc.description.abstractThis article analyzes the emergence and development of the concepts "España vacía" (empty Spain) and "España vaciada" (emptied Spain) between 2016 and 2021 in two Spanish newspapers: El País and El Mundo. The first part presents a content analysis of the pieces that dealt with these concepts and the second develops on a discourse analysis during the period. Three key strata are identified in this conceptual archaeology: 2016-2019, in which the concept of "España vacía", coined in the essay by Sergio del Molino (2016), was born, circulated and mutated; 2019-2020, in which "España vaciada" emerges, adopted by a political movement in the context of two general elections in 2019; and 2020-2021, when both variants mature in a pandemic situation in which there is a specialization of uses that defines discourse regularities. The article proposes a mixed methodological approach with the combination of quantitative data, in a first part, and the use of the Foucaldian concepts discontinuity, diffraction, regularity and discursive formation. At the end of the article, the author offers a speculative reflection within a psychoanalytic frame of the sociopolitical success of the discourse of "España vacía".; Este artículo analiza la irrupción y desarrollo de los conceptos "España vacía" y "España vaciada" entre 2016 y 2021 en dos periódicos españoles: El País y El Mundo. La primera parte expone un análisis del contenido sobre las piezas que trataron sobre estos conceptos y la segunda desarrolla un análisis del discurso durante el periodo. Se identifican tres estratos clave en esta arqueología conceptual: 2016-2019, en el que nace, se divulga y muta el concepto de "España vacía", acuñado en el ensayo de Sergio del Molino (2016); 2019-2020, en el que aflora "España vaciada", adoptado por un movimiento político en el contexto de dos elecciones generales en 2019; y 2020-2021, cuando maduran ambas variantes en una situación pandémica en la que se especializan los usos en regularidades del discurso. El artículo plantea una aproximación metodológica mixta con la combinación de datos cuantitativos y el uso de los conceptos de aproximación foucaldiana de discontinuidad, difracción, regularidad y formación discursiva. Al final del artículo el autor ofrece una reflexión especulativa de corte psicoanalítico sobre el éxito sociopolítico del discurso de la España vacía.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleArqueología del vacío: un estudio periodístico (2016-2021)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Atribución 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/pceic.24010


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