Carteles para un planeta herido: De Milton Glaser a luba Lukova
View/ Open
Date
2024Author
Bilbao Salsidua, Mikel
Metadata
Show full item record
AusArt 12(2) : 217-245 (2024)
Abstract
Since its emergence in the second half of the 19th century, the modern poster has had a very relevant role as a media of communication and persuasion until rela-tively recent times. Originally related to the field of commerce, it soon became an effective tool in politics or during times of war. Beyond these common uses, in the last half century, this support has been used as a tool to raise awareness about the violation of essential rights, inequalities or the growing deterioration of the planet. This article analyzes its role in the field of environmental activism since the 1970s, taking as reference the contributions of important creators such as Milton Glaser, Robert Rauschenberg, Seymour Chwast, Paula Scher, Shigeo Fukuda, Luba Lukova, Per Arnoldi, Marlena Buczek Smith, Uwe Loesch and Shepard Fairey, among others.; Desde su irrupción en la segunda mitad del siglo XIX, el cartel moderno ha tenido un papel muy relevante como medio de comunicación y persuasión hasta tiempos relativamente recientes. Vinculado en origen al ámbito comercial, pronto se tornó en una herramienta efectiva en el campo de la política o en tiempos de guerra. Más allá de estos usos comunes, en el último medio siglo, este soporte ha sido utilizado como herramienta de concienciación ante la vulneración de derechos esenciales, las desigualdades o el creciente deterioro del planeta. Este artículo analiza su papel en el campo del activismo ecologista desde la década de 1970, tomando como referencia las aportaciones de creadores y creadoras de la talla de Milton Glaser, Robert Rauschenberg, Seymour Chwast, Paula Scher, Shigeo Fukuda, Luba Lukova, Per Arnoldi, Marlena Buczek Smith, Uwe Loesch o Shepard Fairey, entre otros.