La ecología en el arte contemporáneo: hacia una educación artística para el desarrollo sostenible
View/ Open
Date
2024Author
Gutiérrez Ajamil, Estíbaliz
Gómez Miranda, Ander
Metadata
Show full item record
AusArt 12(2) : 249-259 (2024)
Abstract
For several decades, culture, artistic creation and education have fed each other to give rise to what today we could call ‘Artistic Education for Sustainable Development’ (AESD), which is currently framed within the 2030 Agenda for Sustainable Development. From that paradigm, this paper aims to reflect on the legacy that contemporary art provides to the AESD, specifically when addressing the twelfth Sustainable Development Goal (SDG): Ensure sustainable consumption and production patterns. For this purpose, we review a small selection of artists or collectives that focus their productions around problems related to the environment, responsible consumption, or pollution, among others. The review of these contemporary works of art helps us exemplify some of the goals of SDG 12, while nourishing the AESD with conceptual references that help students develop a critical vision towards the main ecological problems of our local and global context.; Desde hace varias décadas, la cultura, la creación artística y la educación se han retroalimentado hasta dar lugar a lo que hoy podríamos denominar ‘educación artística para el desarrollo sostenible’ (EADS), que en la actualidad se enmarca dentro de la Agenda 2030. Desde ese paradigma, con este trabajo se pretende reflexionar acerca del legado que el arte contemporáneo brinda a la EADS, en concreto a la hora de abordar el decimosegundo objetivo de desarrollo sostenible (ODS): Garantizar modalidades de consumo y producción sostenibles. Con esa finalidad, se revisa una pequeña selección de artistas o colectivos que trabajan en torno a temáticas relacionadas con el medioambiente, el consumo responsable, o la contaminación, entre otras. La revisión de estas obras contemporáneas sirve para ejemplificar algunas de las metas del ODS 12, al mismo tiempo que nutren a la EADS de referentes conceptuales que ayuden al alumnado a desarrollar una mirada crítica hacia las principales problemáticas ecológicas de nuestro contexto local y global.