Una revisión crítica del modelo de progreso occidental: ecofeminismo y la propuesta pictórica de Gabriela Bettini
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Date
2024Author
Rodríguez Cañestro, Sheila
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AusArt 12(2) : 99-111 (2024)
Abstract
This article proposes a reflection on the Western paradigm of progress, which his-torically has involved the exploitation of nature and the subordination of women. In order to tackle this question, it focuses on the analysis of the exhibition project "Raíces secundarias" (2022) by artist Gabriela Bettini, where she deals with the intersection between European colonialism in Latin America, the emergence of capitalism in the region, and the current crisis of natural resources. To contextualise this theme, the contributions of ecofeminist theorists such as Alicia H. Puleo, Vandana Shiva, and Yayo Herrero are drawn upon, who have analysed the existing relationships between the oppression of women and the degradation of nature. In conclusion, it’s suggested that Bettini’s pictorial proposal invites reconsideration of the relationship between human beings and nature, through overcoming the androcentric and anthropocentric slants of Western culture, in order to transition to a just and sustainable world.; Este artículo propone una reflexión sobre el paradigma occidental de progreso, que históricamente ha implicado la explotación de la naturaleza y la subordinación de las mujeres. Para abordar esta cuestión, se centra en el análisis del proyecto expositivo "Raíces secundarias" (2022) de la artista Gabriela Bettini, donde aborda la intersección entre el colonialismo europeo en América Latina, el surgimiento del capitalismo en la región y la crisis actual de los recursos naturales. Para contextualizar esta temática, se recurre a las contribuciones de teóricas ecofeministas como Alicia H. Puleo, Vandana Shiva y Yayo Herrero, quienes han analizado las relaciones existentes entre la opresión de las mujeres y la degradación de la naturaleza. Como conclusión, se plantea que la propuesta pictórica de Bettini invita a reconsiderar la relación del ser humano con la naturaleza, superando las visiones antropocéntrica y androcéntrica arraigadas en la cultura occidental, con el fin de transitar a un mundo justo y sostenible.