Show simple item record

dc.contributor.authorBlanco-Mesa, Fabio
dc.contributor.authorNiño-Amézquita, Daniela
dc.contributor.authorGutiérrez-Ayala, Jhancarlos
dc.date.accessioned2024-10-03T07:02:44Z
dc.date.available2024-10-03T07:02:44Z
dc.date.issued2024-09-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 24(1) : 83-94 (2024)es_ES
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/69656
dc.descriptionJEL: L26, I23es_ES
dc.description.abstract[EN] Studies on entrepreneurship have used several approaches, among which, research on entrepreneurial intention (EI) can be highlighted. Studies on EI help researchers better understand entrepreneurial behavior. In this sense, one of the most relevant frameworks in EI studies is the Theory of Planned Behavior (TPB), which stands out for its predictive capacity, mainly in a university context. The aim of this research was to determine the relationship between the variables of Personal Attitudes (PAs), Subjective Norms (SNs), and Perceived Behavioral Control (PBC) with respect to the EI of university students in Colombia. For this purpose, we constructed a model that integrates the elements of the TPB with EI with reference to the validated instrument of the Global University Entrepreneurial Spirit Student's Survey (GUESSS) project applied to a sample of 12,383 students. The estimation of the model uses structural equations (SEMs) by means of Partial Least Squares-Path Modelling (PLS-PM). The findings show that PAs and PBC are determinants of EI, while SNs have no direct influence; however, their effects are indirect. These results have implications for how to promote entrepreneurship in emerging economies through the university environment. The results indicate that the development of students' capabilities is essential for entrepreneurship and its incorporation into the university's knowledge transfer model.es_ES
dc.description.abstract[ES] Los estudios sobre el espíritu empresarial han tenido varios enfoques, entre los que destaca la investigación sobre la intención emprendedora (IE). Los estudios sobre la IE permiten explicar y comprender el comportamiento emprendedor. En este sentido, uno de los marcos más relevantes en los estudios de IE es la Teoría del Comportamiento Planificado (TCP), que ha destacado por su capacidad predictiva principalmente en el contexto universitario. El objetivo de esta investigación es determinar la relación entre las variables Actitudes Personales (AP), Normas Subjetivas (NS) y Control Conductual Percibido (CCP) con respecto a la IE de estudiantes universitarios en Colombia. Para ello se construye un modelo que integra los elementos de la TCP con la IE tomando como referencia el instrumento validado del proyecto Global University Entrepreneurial Spirit Student's Survey (GUESSS) aplicado a una muestra de 12.383 estudiantes. La estimación del modelo se realiza a través de ecuaciones estructurales (SEM) mediante Partial Least Squares - Path Modelling (PLS-PM). Los resultados muestran que las AP y el CCP son determinantes de la IE, mientras que las NS no tienen influencia directa; sin embargo, sus efectos son indirectos. Estos resultados tienen implicaciones sobre cómo promover el espíritu empresarial en las economías emergentes desde el ámbito universitario. Por lo tanto, es evidente que el desarrollo de las capacidades de los estudiantes es esencial para el emprendimiento y su incorporación al modelo de transferencia de conocimiento de la universidad.es_ES
dc.description.sponsorshipWe thank the GUESSS Project (Global University Entrepreneurial Spirit Student's Survey) 2018-2019 edition of the University of St. Gallen (KMU-HSG/CFB-HSG) (GUESSS Project, 2021), and the GUESSS Colombia network led by the university e EAFIT (GUESSS-Colombia Project, 2021) that surveyed 12.383 students from 57 Higher Education Institutions. The data belong to Global University Entrepreneurial Spirit Student's Survey) 2018-2019 edition of the University of St. Gallen (KMU-HSG/CFB-HSG) and are used by members of the GUESSS Colombia network led by the university e EAFIT. These data are copyrighted. This research was funded by the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, grant number SGI 3134 and SGI 3066.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectentrepreneurial intentiones_ES
dc.subjectuniversity studentses_ES
dc.subjecttheory of planned behaviores_ES
dc.subjectSEMes_ES
dc.subjectemergent economyes_ES
dc.subjectintención emprendedoraes_ES
dc.subjectestudiantes universitarioses_ES
dc.subjectteoría del comportamiento planificadoes_ES
dc.subjecteconomía emergentees_ES
dc.titleEntrepreneurial intention among Colombian university students: A theory of planned behavior analysis in Colombiaes_ES
dc.title.alternativeIntención emprendedora en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría del comportamiento planificado en Colombiaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5295/cdg.221858fbes_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.221858fb
dc.subject.jelL26
dc.subject.jelI23


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
Except where otherwise noted, this item's license is described as (cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License