Política a través de la ciencia: Manuel Lora Tamayo, ministro de Educación
View/ Open
Date
2025Author
Veci Lavín, Carlos
Metadata
Show full item record
Historia contemporánea 77 : 291-324 (2025)
Abstract
Manuel Lora Tamayo, chair of organic chemistry, was one of the scientists who defended the value of research to the State that emerged from the Spanish Civil War. His efforts enabled him to join in the setting up of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). In collaboration with his secretary general, the soil scientist José María Albareda, he drove forward a science that, while vocational and disinterested, was to contribute to the economic development of Spain. Both took part in the political debate on the training of the new generations of Spaniards, in which they claimed the educational value of the experimental sciences and, ultimately, a potentially less nationalist and authoritarian idea of society. During his ministerial period (1962-1968), Lora Tamayo's project exemplified a de-ideologization of the State and education, although his confrontation with the veteran Interior Minister and dissident students showed its limits.; Manuel Lora Tamayo, catedrático de Química Orgánica, fue uno de los científicos que defendieron la utilidad de la investigación para el Estado que surgía de la Guerra Civil española. Su esfuerzo le permitió incorporarse a la puesta en marcha del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). En relación con su secretario general, el edafólogo José María Albareda, impulsó una ciencia que, a la par que vocacional y desinteresada, debía contribuir al desarrollo económico del país. Ambos intervinieron también en el debate político sobre la formación de las nuevas generaciones de españoles, en el que reivindicaron el valor educativo de las ciencias experimentales y, en último extremo, una idea de sociedad potencialmente menos nacionalista y autoritaria. Durante su etapa ministerial (1962-1968), el proyecto de Lora Tamayo ilustró una desideologización del Estado y la enseñanza, aunque su roce con el veterano ministro de Gobernación y los estudiantes disidentes manifestó sus límites.