Teatro lírico y Coros de Clavé: continuidad y transformación de la cultura política republicana (Barcelona, 1874-1899)
View/ Open
Date
2025Author
Roca Vernet, Jordi
Costal Fornells, Anna
Metadata
Show full item record
Historia contemporánea 77 : 19-58 (2025)
Abstract
This article demonstrates how in the first decades of the Restoration, republican political culture managed to overcome the limitations it had in the public sphere through the circuits of production and dissemination of musical works. The adaptation of the works to different contexts of musical sociability and the constant modification of the contents based on current events fueled criticism of the political system of the Restoration. The popularity of republican symbols such as the La Marseillaise anthem increased and its meaning was renewed through the Clavé Choirs and the works of Zarzuela. The analysis of the musical repertoire of the Clavé Choirs and the intentionality of the Zarzuelas' performances and their reception demonstrates the continuity and transformation of the republican political culture of the Restoration.; Este artículo demuestra cómo en las primeras décadas de la Restauración la cultura política republicana consiguió sortear las limitaciones que tenía en la esfera pública a través de los circuitos de producción y difusión de las obras musicales. La adaptación de las obras a distintos contextos de sociabilidad musical y la modificación constante de los contenidos en función de la actualidad alimentó las críticas al sistema político de la Restauración. Se incrementó la popularidad de los símbolos republicanos como el himno de La Marsellesa y se renovó su significado a través de los Coros de Clavé y de las obras de la Zarzuela. El análisis del repertorio musical de los Coros de Clavé y de la intencionalidad de las representaciones de las Zarzuelas y su recepción demuestra la continuidad y la transformación de la cultura política republicana de la Restauración.