Regional Entrepreneurial Scorecard
View/ Open
Date
2008Author
Lorenzo Gómez, José Daniel
Rojas Vázquez, Álvaro
Ruiz Navarro, José
Metadata
Show full item record
Cuadernos de Gestión 8(2) : 29-46 (2008)
Abstract
[ES] Este trabajo analiza la relación entre el desarrollo regional y la creación de empresas desde una perspectiva micro del enfoque institucional, a partir de los stakeholders más relevantes que intervienen en el proceso. La contribución de los emprendedores al crecimiento económico regional viene siendo objeto de especial atención por los poderes públicos, para lo que se necesita un sistema de referencias que permita evaluar la adecuación de
los programas públicos de fomento de la actividad emprendedora. Partiendo del concepto de Balanced Scorecard,
que proporciona una estructura lógica que relaciona e integra indicadores y permite reflejar los intereses de los stakeholders en la configuración del cuadro de mandos integral, se propone un Regional Entrepreneurship Scorecard (RES), como herramienta para el seguimiento de las políticas y programas destinados a fomentar la creación de empresas. Este RES utiliza la información del proyecto internacional GEM, que ofrece una visión de la realidad emprendedora en diferentes países y regiones. [EN] This paper examines the relationship between regional development and the creation of new companies from a micro perspective of institutional approach, focusing on the most relevant stakeholders involved in the process. The contribution of entrepreneurs to regional economic growth has been subject of special attention by the authorities, what is needed for a system of references to assess the adequacy of public programs for the promotion of entrepreneurial activity. Based on the concept of Balanced Scorecard, which provides a logical structure that
relates and integrates and allows indicators refl ect the interests of stakeholders in shaping the Balanced Scorecard, the authors propose a Regional Entrepreneurship Scorecard (RES), as a tool for monitoring policies and programmes aimed at promoting start-ups. This RES uses information from international GEM project, which offers a vision of reality enterprising in different countries and regions.