UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Artículos, Comunicaciones, Libros
  • Artículos
  • View Item
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Artículos, Comunicaciones, Libros
  • Artículos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Para una relectura del compromiso en los años sesenta: paradoja, escritura transparente, retracción de Antonio Gamoneda

Thumbnail
View/Open
post print (348.4Kb)
Date
2010
Author
Lanz Rivera, Juan José ORCID
Metadata
Show full item record
  Estadisticas en RECOLECTA
(LA Referencia)

Bulletin of Hispanic Studies 87(5) : 545-569 (2010)
URI
http://hdl.handle.net/10810/12857
Abstract
[ES] En este artículo se trata de analizar el planteamiento del compromiso poético a la altura del comienzo de la década de los años sesenta, a partir del análisis de esa modalidad de escritura en Blues castellano de Antonio Gamoneda, libro cuyos poemas datan de 1961–1966, aunque permaneció inédito hasta 1982. Leído en el contexto de su producción, Blues castellano muestra una solidaridad absoluta con algunos de los modelos poéticos comprometidos de la época (Nazim Hikmet, Bertolt Brecht, los espirituales negros, etc.), así como una vinculación hacia un tipo de compromiso poético que va a hacer recaer su dimensión crítica en el lenguaje poético, no sólo en el referente externo. En Blues castellano se consolidan ya algunos de los conceptos centrales de la poesía gamonediana posterior: retracción, búsqueda de una escritura transparente, desaparición del sujeto en la escritura, etc.
 
[EN] This article attempts to analyse the poetic engagement approach up to the beginning of the decade of the 1960s, through the analysis of this form of writing in Blues castellano by Antonio Gamoneda, a book whose poems, which date from 1961–1966, remained unpublished until 1982. Read in the context of its production, Blues castellano shows an absolute solidarity with some of the poetic models of the time (Nazim Hikmet, Bertolt Brecht, negro spirituals, etc.) as well as a form of poetic commitment that lies in the critical dimension of poetic language itself, not just in its external referent. In Blues castellano some of the main concepts of the later poetry of Gamonediana are consolidated: retraction, search for ‘transparent’ writing, disappearance of the subject in writing, etc.
 
Collections
  • Artículos

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka