Show simple item record

dc.contributor.authorSáenz Ibáñez, Alfredo
dc.contributor.authorAguado, Borja
dc.contributor.authorLanchas, Ianire
dc.date.accessioned2015-01-12T12:26:20Z
dc.date.available2015-01-12T12:26:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationCuadernos de Psicología del Deporte 111(1) : 55-61 (2013)es
dc.identifier.issn1577-4015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/13938
dc.descriptionLCC Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Españaes
dc.description.abstract[EN] This paper presents a continuous work experience, during the academic year 2009-2010, to promote sportsmanship and the prevention of violence in sport at school, included in the school sports program of the Provincial Council of Álava. Both direct agents (coaches, parents, young athletes and referees) and indirect agents (institutional leaders, elite athletes and media) familiar to the young athletes from 10 schools in the province of Álava participated. Three strategies were implemented: 1) "sporting gesture", 2) training workshops and, 3) the activity of the "world café", which aimed to reduce the incidence of unsportsmanlike behaviour in sporting contexts at school, subsequently promoting good sportsmanship. The results show that participants consider that each of the actions implemented are useful for improving the quality of sports school environments.es
dc.description.abstract[ES] Este artículo presenta una experiencia de trabajo continuo, durante el curso académico 2009-2010, para el fomento de la deportividad y la prevención de la violencia en el deporte en edad escolar, incluido en el programa de deporte escolar de la Diputación Foral de Álava. Han participado los agentes directos (entrenadores, padres y madres, jóvenes deportistas y árbitros) e indirectos (responsables institucionales, deportistas de élite y medios de comunicación) que rodean a los jóvenes deportistas, de 10 centros escolares de la provincia de Álava. Se han implementado tres estrategias: 1) “gesto deportivo”; 2) talleres formativos, y 3) la actividad del “world café”, con el objetivo de reducir la incidencia de comportamientos antideportivos en los contextos deportivos en edad escolar, fomentando subsiguientemente los comportamientos de deportividad. Los resultados muestran que los participantes consideran que cada una de las acciones implementadas son útiles para mejorar la calidad deportiva en los contextos deportivos escolares.es
dc.language.isospaes
dc.publisherInstituto Nacional de Educación Física de Cataluñaes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectsport in schoolses
dc.subjectpreventiones
dc.subjectviolencees
dc.subjectsportsmanshipes
dc.subjectdeporte escolares
dc.subjectprevenciónes
dc.subjectviolenciaes
dc.subjectdeportividades
dc.titleEl deporte como medio para el fomento de la deportividad: un programa educativo en centros escolares alaveseses
dc.title.alternativeSport as a Means to Promote Sportsmanship: an Educational Program for Schools in Álavaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holderInstituto Nacional de Educación Física de Cataluñaes
dc.relation.publisherversionhttp://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=1575es
dc.relation.publisherversionhttp://www.revista-apunts.com/apunts/articulos//111/es/055-061.pdfes
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES
dc.subject.categoriaEDUCATION AND EDUCATIONAL RESEARCH


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record