Show simple item record

dc.contributor.advisorLasa Garicano, José Ángel
dc.contributor.authorMarín Ruiz, Carmen ORCID
dc.contributor.otherEscultura;;Eskulturaes
dc.date.accessioned2016-03-10T18:36:34Z
dc.date.available2016-03-10T18:36:34Z
dc.date.issued2015-07-10
dc.date.submitted2015-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/17587
dc.description549 pp. (Bibliogr. pp. 501-522) (Conclusiones pp. 467-483/ Conclusions pp. 484-497)es
dc.description.abstract[ES]Desde hace décadas, las manifestaciones artísticas relacionadas con el paisaje o con el mundo vivo, vienen siendo vinculadas a diversas preocupaciones ambientales y a las cuestiones ecológicas, que esas preocupaciones han suscitado. Este tipo de obras se recogen bajo la denominación genérica de arte medioambiental, y aparece frecuentemente como sinónimo de arte ecológico. Partiendo de la hipótesis de que tal identificación es inadecuada desde una perspectiva ecológica, en esta tesis se ha hecho un estudio crítico de las relaciones entre el arte y la ecología, desde los años sesenta del siglo XX hasta hoy. Se inicia fijando un marco teórico que sitúa todos los aspectos involucrados en la relación entre arte, naturaleza, y ecología. En el mismo, se tratan las construcciones socioculturales de la naturaleza y sus representaciones en el arte, y se dedica un capítulo a los principios, ideas y axiomas que constituyen la ciencia ecológica, y a las corrientes de las ciencias humanas que convergen bajo el paradigma ecológico. En una segunda parte, tomando como base una amplia recopilación de obras reconocidas dentro del arte medioambiental, se demuestra la gran heterogeneidad, formal y de contenidos, que subyace dentro de esa tipificación. Asimismo, se efectúa un análisis contextualizado de los argumentos que han venido asociando estas obras con la ecología. Por último, se diseña una herramienta metodológica que evalúa la dimensión ética y el impacto de las intervenciones artísticas desde los preceptos de la ecología. Su finalidad es doble; por un lado, poder verificar el auténtico alcance ecológico de las obras ya realizadas, y por otro, facilitar unos criterios que sirvan para poder valorar, a priori, nuevos proyectos. El objetivo principal de este trabajo de tesis ha sido elaborar un diagnóstico de la aproximación de las obras del arte ambiental a la ecología, y como consecuencia de sus conclusiones, propiciar un debate dentro del ámbito artístico.es
dc.description.abstract[EN]Over the past few decades, artistic endeavours related with the landscape and living world have been linked to a range of environmental problems and the ecological issues that these problems have provoked. These artworks have not only been given the collective label of environmental art, but have also been synonymously referred to as ecological art. Starting with the hypothesis that such identification is incorrect from an ecological perspective, this thesis provides a critical study of the relationship between art and ecology from the 1960s to the present. My exploration of the subject begins with the establishment of a theoretical framework that exhaustively situates the factors involved in the relationships between art, nature and ecology. As such, it addresses the socio-cultural construction of our notions of nature and its representation in art. One chapter is specifically devoted to the principles, ideas and axioms of the science of ecology and the disciplines within the human sciences that have adopted the ecological paradigm. The second part provides a thorough review of the broad range of art works catalogued as environmental art and demonstrates its heterogeneity in terms of formal characteristics and content. This section also contains a contextual analysis of the arguments that have been used to associate these works with ecology. An important aspect of the research reported in this thesis is the author’s development of a methodological tool for evaluating the ethical dimensions of artistic endeavours and their impact from the perspective of ecology. This method was devised to serve two purposes, the first being the verification of the degree to which works executed to date meet with ecological precepts, and the second being to offer clear criteria by which plans for new projects can be evaluated prior to their execution. The main objective of this thesis has been to carry out an diagnostic of the extent to which works classified as environmental art actually conform to the principles of ecology, the conclusions of which will hopefully stimulate a debate in the art world on this subject.es
dc.description.sponsorshipTesis realizada a partir de una subvención-Beca predoctoral del Departamento del Departamento de Educación, Universidades e Investigación del Gobierno Vascoes
dc.language.isoenges
dc.language.isospaes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectarte medioambientales
dc.subjectarte ecológicoes
dc.subjectimpacto medioambientales
dc.subjectarte y ecologíaes
dc.subjectarte y naturalezaes
dc.subjectart and naturees
dc.subjectart and ecologyes
dc.subjectenvironmental artes
dc.subjectecological artes
dc.titleArte medioambiental y ecología. Paradigmas de comprensión, interpretación y valoración de las relaciones entre arte y ecología (1960-2015)es
dc.title.alternativeEnvironmental art and ecology. Paradigms for understanding, interpreting and evaluating the relationship between art and ecology (1960-2015)es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises
dc.rights.holderAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.identifier.studentID124737es
dc.identifier.projectID13482es
dc.departamentoesEsculturaes_ES
dc.departamentoeuEskulturaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International