Intertestualitatea abiaburu: Haranburu Materreren harrobian
Euskera 58(2) : 632-686 (2013)
Abstract
[EUS] Originaltasun-eskalarik finkatzeko xede orotatik at bada ere, honako lan honek intertestualitatearen problematikari heltzeko talaia egokitzat iritzi dio Joanes Haranburuk 1635ean
argitaratu zuen "Debocino escuarra, mirailla eta oracinoteguia" liburuari. Izan ere, lar gibelatua
da gure literatura klasikoan idazlanen arteko lotura eta filiazio-lerroak azaleratzeko jarduera.
Bestelako iturburuen azterketa saihestu gabe, bereziki Haranburuk Estebe Materreren harrobiarekin dituen zorretan sakontzea eta haietako funtsezkoenak nabarmentzea izan da oraingo artikulu honen ahalegin nagusia. [ES] Este artículo, alejado de toda pretensión de fijar escalas de originalidad, considera que el libro que publicó Joanes Haranburu en 1635 "Debocino escuarra, mirailla eta oracinoteguia", puede ser una atalaya adecuada desde donde afrontar la problemática de la intertextualidad.
En nuestra literatura clásica se ha demorado demasiado el trabajo de poner en relación los trabajos que se publicaron en aquella época y las filiaciones de sus autores. Sin descartar otro tipo de fuentes, la pretensión de este artículo ha sido investigar lo que debe Haranburu a la obra de Estebe Mater y destacar los aspectos mas importantes de esa influencia. [FR] Cet article, loin de prétendre fixer des échelles d’originalité, considère que le livre que
publia Joanes Haranburu en 1635, "Debocino escuarra, mirailla eta oracinoteguia", peut être la
tour de guêt adéquate depuis laquelle ont peut affronter la problématique de l’intertextualité. Dans notre littérature classique on a trop tardé à mettre en relation les travaux publiés à cette époque et les filiations de leurs auteurs. Sans écarter d’autres sources, la prétention de cet article a été d’étudier ce que doit Haranburu à l’oeuvre d’Estebe Mater et de souligner les aspects les plus importants de cette influence. [EN] Without any pretensions to establishing degrees of originality, the book "Debocino escua-
rra, mirailla eta oracinoteguia" published by Joanes Haranburu in 1635 could be an appropriate vantage-point from which to consider the issue of intertextuality. We have been excessively slow to elucidate the links and derivations between works of our classical literature.
Without rejecting the possibility of other sources the primary effort in the present article has
been that of clarifying what Haranburu owes to the work of Esteban Materre and highlighting the most important features of his debt.