Show simple item record

dc.contributor.authorFernández Fernández, Idoia Begoña ORCID
dc.contributor.authorGuisasola Aranzabal, Genaro
dc.contributor.authorGarmendia Mujika, Mikel ORCID
dc.contributor.authorAlkorta Idiakez, Itziar ORCID
dc.contributor.authorMadinabeitia Ezkurra, Alba
dc.date.accessioned2017-09-11T16:26:03Z
dc.date.available2017-09-11T16:26:03Z
dc.date.issued2014-01-23
dc.identifier.citationInfancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development 36(3) : 387-400 (2013) // DOI: 10.1174/021037013807532990es_ES
dc.identifier.issn0210-3702 (Print)
dc.identifier.issn1578-4126 (Online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/22445
dc.description.abstract[ENG] Based on a comprehensive concept of faculty development that aims to influence both individual (skills, concepts) and the organizational and institutional levels, we will focus on ERAGIN program. This program, in which more than 200 teachers have participated over the past four years, deals with active methodologies (Case Method, Problem-Based Learning and Project-Based Learning), through a long-term strategy (350 hours) and working in co-mentoring groups. Our study provides empirical evidence of the impact not only on teaching skills and conceptions about teaching and learning (T-L) but also on the ability for T-L research (scholarship of teaching and learning) as well as on educational leadership. Those aspects point out organizational change and support the progressive realization of the hybrid curriculum.es_ES
dc.description.abstract[ES] Partiendo de un concepto comprensivo del desarrollo docente que pretende influir tanto en los niveles individuales (habilidades, concepciones) como en los organizativos e institucionales, analizaremos el programa ERAGIN para desarrollo de metodologías activas (Método de Caso, Aprendizaje basado en Problemas y Aprendizaje basado en Proyectos) en el que han participado ya más de 200 profesores durante los últimos cuatro años. A través de una estrategia larga en el tiempo (350 horas) y trabajando en grupos de co-mentoría, el estudio empírico da evidencias del impacto de esta formación en los conceptos sobre la enseñanza y el aprendizaje (E-A) de los docentes, en su desempeño pero también en la capacidad para investigar la docencia (scholarship of teaching and learning) o para liderar en ámbitos docentes, aspectos todos que nos introducen ya en el cambio organizativo y colaboran en la progresiva materialización del curriculum híbrido.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subjecthigher educationes_ES
dc.subjectfaculty developmentes_ES
dc.subjectinstructional developmentes_ES
dc.subjectinstructional traininges_ES
dc.subjectproblem-based learninges_ES
dc.subjecteducational developmentes_ES
dc.subjecteducational leadershipes_ES
dc.subjectscholarship of teaching and learninges_ES
dc.subjectorganizational changees_ES
dc.subjecteducación superiores_ES
dc.subjectdesarrollo docentees_ES
dc.subjectformaciónes_ES
dc.subjectaprendizaje basado en problemases_ES
dc.subjectdesarrollo educacionales_ES
dc.subjectliderazgo educacionales_ES
dc.subjectcambio organizativoes_ES
dc.title¿Puede la formación tener efectos globales en la universidad? Desarrollo docentes, metodologías activas y currículum híbridoes_ES
dc.title.alternativeDoes teacher training have global effects in the university? Faculty development, active methodologies and hybrid curriculumes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder© 2013 Fundación Infancia y Aprendizaje [publisher Taylor & Francis]es_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/021037013807532990es_ES
dc.identifier.doi10.1174/021037013807532990
dc.departamentoesTeoría e historia de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzaren teoria eta historiaes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record