Show simple item record

dc.contributor.authorRodríguez Fernández, Arantzazu
dc.contributor.authorRamos Díaz, Estibaliz ORCID
dc.contributor.authorFernández Zabala, Aranzazu ORCID
dc.contributor.authorGoñi Palacios, Eider ORCID
dc.contributor.authorEsnaola Echaniz, Igor ORCID
dc.contributor.authorGoñi Sarriguren, Alfredo
dc.date.accessioned2018-03-21T09:42:12Z
dc.date.available2018-03-21T09:42:12Z
dc.date.issued2016-05
dc.identifier.citationInternational Journal of Clinical and Health Psychology 16(2) : 166-174 (2016)es_ES
dc.identifier.issn1697-2600
dc.identifier.issn1576-7329
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/25829
dc.description.abstractBackground/Objective: The objective of this ex post facto study is to analyze both the direct relationships between perceived social support, self-concept, resilience, subjective well-being and school engagement. Method: To achieve this, a battery of instruments was applied to 1,250 Compulsory Secondary Education students from the Basque Country (49% boys and 51% girls), aged between 12 and 15 years (M = 13.72, SD = 1.09), randomly selected. We used a structural equation model to analyze the effects of perceived social support, self-concept and resilience on subjective well-being and school engagement. Results: The results provide evidence for the influence of the support of family, peer support and teacher support on self-concept. In addition, self-concept is shown as a mediating variable associated with resilience, subjective well-being and school engagement. Conclusions: We discuss the results in the context of positive psychology and their practical implications in the school context.es_ES
dc.description.abstractAntecedentes/Objetivo : El objetivo de este estudio ex post facto es analizar las relaciones entre apoyo social percibido, autoconcepto, resiliencia, bienestar subjetivo e implicación escolar. Método : Se aplicó una batería de instrumentos a 1.250 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria del País Vasco (49% chicos y 51% chicas), de entre 12 y 15 a ̃ nos ( M = 13,72, DT =1,09), seleccionados aleatoriamente. Se sometió a prueba un modelo de ecuaciones estruc- turales para analizar los efectos del apoyo social percibido, el autoconcepto y la resiliencia sobre el bienestar subjetivo y la implicación escolar. Resultados : Los resultados aportan evidencias a favor de la influencia que ejercen el apoyo de la familia, el apoyo de los iguales y el apoyo del profesorado sobre el autoconcepto, que a su vez se muestra como variable mediadora asociada a la resiliencia, el bienestar subjetivo y la implicación escolar. Conclusiones: Se discuten los resultados obtenidos en el marco de la psicología positiva y sus implicaciones prácticas en el contexto escolar.es_ES
dc.description.sponsorshipThe authors of this study are part of the Consolidated Research Group IT701-13 of the Basque University System. The study was carried out as part of the research project EHUA 15/15 at the University of the Basque Country (UPV-EHU).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectcontextual variableses_ES
dc.subjectpsychological variableses_ES
dc.subjectsubjective well-beinges_ES
dc.subjectschool engagementes_ES
dc.subjectex post facto studyes_ES
dc.subjectConnor-Davison resiliencees_ES
dc.subjectpositive youth developmentes_ES
dc.subjectscale CD-RISCes_ES
dc.subjectsocial supportes_ES
dc.subjectself-conceptes_ES
dc.subjectlife scalees_ES
dc.subjectsatisfactiones_ES
dc.subjectadolescencees_ES
dc.subjectopportunitieses_ES
dc.subjectvalidationes_ES
dc.subjectvariables contextualeses_ES
dc.subjectvariables psicológicases_ES
dc.subjectbienestar subjetivoes_ES
dc.subjectimplicación escolares_ES
dc.subjectestudio ex post factoes_ES
dc.titleContextual and psychological variables in a descriptive model of subjective well-being and school engagementes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder2016 Asociación Española de Psicología Conductual. Publicado por Elsevier España, S.L.U. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0)es_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260016000053?via%3Dihubes_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.ijchp.2016.01.003
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

2016 Asociación Española de Psicología Conductual. Publicado por Elsevier España, S.L.U. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as 2016 Asociación Española de Psicología Conductual. Publicado por Elsevier España, S.L.U. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0)