Show simple item record

dc.contributor.authorCuervo Sánchez, Sandra Liliana
dc.contributor.authorMedrano Samaniego, María Concepción
dc.contributor.authorAierbe Barandiaran, Ana ORCID
dc.date.accessioned2018-05-31T13:44:20Z
dc.date.available2018-05-31T13:44:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationEducación XXI 19(2) : 383-404 (2016)es_ES
dc.identifier.issn1139-613X
dc.identifier.issn2174-5374
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/27247
dc.description.abstract[EN] The perception of values during adolescence continues to raise important questions, the scope of which becomes even broader when the groups ana - lyzed come from different cultural contexts and the gender variable is taken into consideration. Consequently, the aim of this study was to explore the differences in the values perceived by adolescents in a character from their favorite television show in relation to cultural origin and gender, in a sample group of 1,221 Latin American, Irish and Spanish adolescents aged between 14 and 19. The instrument used was the Val. Tv 0.2 questionnaire, which is an adaptation of Schwartz’s scale. The results indicate that cultural differences are more acute than gender-based ones. In relation to gender, girls scored higher than boys in all values, with the exception of the value «power», in which boys scored higher than girls.es_ES
dc.description.abstract[ES] La percepción de los valores en la adolescencia continua generando interrogantes que se amplían cuando los grupos de análisis cambian patrones contextuales y se analizan teniendo en cuenta la variable género, por ello el objetivo de este trabajo fue conocer las diferencias en los valores percibidos por los adolescentes en el personaje de su programa favorito en relación al origen cultural y el género, en una muestra de 1221 adolescentes latinoamericanos, irlandeses y españoles entre los 14 y 19 años. El instrumento utilizado fue el cuestionario Val. Tv 0.2 que es una adaptación de la escala de Schwartz. Nuestros hallazgos apuntan a que las diferencias culturales son mayores que las relacionadas con el género, a favor de las adolescentes. Por géneros, las mujeres puntúan más alto en todos los valores que los hombres, a excepción del valor de poder donde las puntuaciones de ellos son superiores.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherDecanato de la Facultad de Educación. UNEDes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/*
dc.subjectvaloreses_ES
dc.subjectadolescenteses_ES
dc.subjectdiferencias de géneroes_ES
dc.subjectestudios culturaleses_ES
dc.subjectvalueses_ES
dc.subjectadolescentses_ES
dc.subjecttelevisiones_ES
dc.subjectgender differenceses_ES
dc.subjectcross cultural studies.es_ES
dc.titleTelevisión y valores percibidos por los adolescentes: diferencias transculturales y de géneroes_ES
dc.title.alternativeValues perceived by adolescents on television: cross-cultural and gender differenceses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial 3.0 Españaes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/issue/view/957es_ES
dc.identifier.doi10.5944/ educXX1.13951
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 3.0 España