Show simple item record

dc.contributor.authorFernández Lasarte, Oihane ORCID
dc.contributor.authorGoñi Palacios, Eider ORCID
dc.contributor.authorCamino Ortiz de Barrón, Igor ORCID
dc.contributor.authorZubeldia, Miren
dc.date.accessioned2019-04-01T11:32:15Z
dc.date.available2019-04-01T11:32:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRevista de investigación educativa 37(1) : 163-179 (2019)es_ES
dc.identifier.issn0212-4068
dc.identifier.issn1989-9106
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/32293
dc.description.abstractSchool Adjustment is considered to be an outstanding factor in order to understand and give a pshycoeducational response to the growing problems of academic failure, truancy and cohabitation in the classroom. Self-concept has likewise an essential role in students' adjustment. The aims of this study are to analyse the relationship among Academic and Global dimensions of Self-concept and School Adjustment's scales; to examine the differences in School Adjustment, as well as in Academic and Global Self-concept, according to the students' gender and age; and to check predictive ability of Academic and Global Self-concept on School Adjustment. 1468 students participated in this studybetween 11 and 17 years of age(M=14.03; SD=1.36), 51% women and 49% men. The Brief Scale of School Adjustment (EBAE) and the Multidimensional Self-Concept Questionnaire (AUDIM) were implemented. The School Adjustment keeps significant relationships with the Self-concept. Furthermore, women have been considered to have a larger School Adjustment and Academic Self-concept in oral skills, while men perceive better the Mathematic and Global Self-concept. Besides, the Self-concept and the School Adjustment are larger in the early adolescence than in the middle adolescence. Finally, the Academic and Global Self-concept have a high and moderate predictive ability about the School Adjustment's dimensions, and the Academic Self-concept a remarkable influence regarding the academic achievement.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Murciaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectschool adjustmentes_ES
dc.subjectschool performancees_ES
dc.subjectacademic self-conceptes_ES
dc.subjectsecondary educationes_ES
dc.subjectinternal/external framees_ES
dc.subjectachievement relationses_ES
dc.subjectpsychometric analysises_ES
dc.subjectadolescentses_ES
dc.subjectperformancees_ES
dc.subjectmotivationes_ES
dc.subjectexpectationses_ES
dc.subjectengagementes_ES
dc.subjectfamilyes_ES
dc.subjectsamplees_ES
dc.subjectajuste escolares_ES
dc.subjectrendimiento escolares_ES
dc.subjectautoconcepto académicoes_ES
dc.subjecteducación secundaria.es_ES
dc.titleAjuste escolar y autoconcepto académico en la Educación Secundariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderLas obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.es_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.um.es/rie/article/view/308651es_ES
dc.identifier.doi10.6018/rie.37.1.308651
dc.departamentoesDidáctica y organización escolares_ES
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoesTeoría e historia de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES
dc.departamentoeuDidaktika eta eskola antolakuntzaes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzaren teoria eta historiaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.