Television Viewing Profile and Values: Implications for Moral Education
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Date
2010Author
Medrano Samaniego, María Concepción
Aierbe Barandiaran, Ana
Orejudo Hernández, Santos
Metadata
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Revista de Psicodidáctica 15(1) : 57-76 (2010)
Abstract
[En] This study analyzed some aspects of the television viewing profile and personal
values of a sample of 1,318 people from the Basque Country (Spain). It also studied the
relationship between said values and profile. The instruments used were the Values and Television Questionnaire (Val-TV 0.1) and the Television Habit Questionnaire (CH-TV.01). In relation to values, the results revealed that the highest scores were obtained in benevolence,
conformity and self-direction. As regards the viewing profile, leisure and entertainment programs were the most popular. The characters chosen by respondents were mainly older, male, fictional characters with no profession. Furthermore, significant differences
were found between values and said aspects of the viewing profile. The results found enable the relationships between values and television preferences to be viewed as an educational resource for moral education. [Es] El trabajo analizó en una muestra de 1318 personas del País Vasco (España) algunos
aspectos del perfil de su consumo televisivo y sus valores personales. Igualmente se
estudió la relación entre los valores y dicho perfil. Los instrumentos utilizados fueron la Escala de Dominios de Valores Televisivos (Val-TV 0.1) y el Cuestionario de Hábitos Televisivos (CH-TV.01). En los resultados, respecto a los valores, se halló que las puntuaciones más altas se obtuvieron en benevolencia, conformidad y autodirección. En cuanto al perfil de consumo destacaron los programas lúdicos y de diversión. Los personajes elegidos por la
muestra fueron mayoritariamente masculinos, correspondieron a la edad madura, fueron personajes de ficción y no tenían ninguna profesión. Asimismo, se encontraron diferencias significativas entre los valores y dichos aspectos del perfil de consumo. Los resultados hallados nos permiten plantear las relaciones entre los valores y las preferencias televisivas como un
recurso educativo para la educación moral.