UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Revista de Psicodidáctica
  • (2016) Volumen 21. Número 2
  • View Item
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Revista de Psicodidáctica
  • (2016) Volumen 21. Número 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Violencia, responsabilidad, amistad y necesidades psicológicas básicas: efectos de un programa de educación deportiva y responsabilidad personal y social

Thumbnail
View/Open
15269-57878-3-PB.pdf (284.1Kb)
Date
2016
Author
Menéndez Santurio, José Ignacio
Fernández Río, Javier
Metadata
Show full item record
  Estadisticas en RECOLECTA
(LA Referencia)

Revista de psicodidáctica 21(2) : 245-260 (2016)
URI
http://hdl.handle.net/10810/48348
Abstract
The goal of the present study was to empirically assess the effects of an intervention based on a hybrid pedagogical model (Sport Education+Teaching for Personal and Social Responsibility) on adolescents’ attitudes towards violence, responsibility, friendship goals and basic psychological needs, compared with a traditional teaching approach. 143 secondary education students agreed to participate, 14-17 years, 78 experimental and 65 control. A pretest-posttest repeated measures design with a control group was used. Prior and after the program (16 sessions) four assessment instruments were used:Attitudes towards Violence Scale, Friendship Goals Questionnaire, Personal and Social Responsibility Questionnaire and Social Basic Psychological Needs Scale. Posttests MANCOVAs revealed that the intervention program (SE+TPRS) produced a significant improvement in the participants’ attitudes towards violence, social responsibility, competence and relatedness. Results show the goodness of using innovative pedagogical approaches.; El objetivo del presente estudio fue evaluar experimentalmente los efectos de una intervención basada en un modelo pedagógico híbrido (Educación Deportiva+Responsabilidad Personal y Social) sobre las actitudes hacia la violencia, la responsabilidad, las metas de amistad y las necesidades psicológicas básicas de los adolescentes, comparándolos con un planteamiento tradicional de enseñanza. Accedieron a participar 143 estudiantes de secundaria, 14-17 años, 78 experimentales y 65 de control. El estudio utilizó un diseño de medidas repetidas pretest-postest con grupo de control. Antes y después del programa (16 sesiones) se administraron cuatro instrumentos de evaluación: Escala del Nivel de Actitud hacia la Violencia, Cuestionario de Metas de Amistad, Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social y Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas. Los MANCOVAs postest revelaron que el programa de intervención (MED+MRPS) provocó una mejora significativa de las actitudes hacia la violencia, la responsabilidad social, la competencia y la relación de los participantes. Los resultados muestran la bondad de planteamientos pedagógicos novedosos.
Collections
  • (2016) Volumen 21. Número 2

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka