Show simple item record

dc.contributor.authorIñurrategi Irizar, Nagore
dc.contributor.authorMartínez Gorrotxategi‬, ‪Agurtzane
dc.contributor.authorMuela Aparicio, Alexander
dc.date.accessioned2021-06-14T08:48:12Z
dc.date.available2021-06-14T08:48:12Z
dc.date.issued2021-05
dc.identifier.citationAnales de psicología 37(2) : 298-310 (2021)es_ES
dc.identifier.issn0212-9728
dc.identifier.issn1695-2294
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/51853
dc.description.abstract: Within the European Higher Education Area framework, educators must have acquired professional skills in order to promote the learning to learn competence, which refers to the ability to self-regulate the learning process itself, in their students. The objective of this work was to design and validate a questionnaire, the learning to learn questionnaire (LLQ), to measure the facilitative learning contexts implemented by university educators to develop the learning to learn competence. First, based on a theoretical and empirical review, 86 items belonging to 7 dimensions were defined. Next, content validity (n = 20 experts), validity based on response processes (n = 10 teachers), validity based on internal structure (n = 415 teachers), and concurrent validity were examined. Our results showed sufficient psychometric quality, reliability of scores and goodness of fit. The final version of the LLQ consisted of 4 dimensions and 39 items. This instrument can be considered a valid and reliable tool that can be quickly applied in order to identify the development of facilitative learning contexts in the evolution of the learning to learn competence. Likewise, it can also serve to detect training needs in the development of this competence in university educators.es_ES
dc.description.abstractEn el marco del Espacio Europeo de Educación Superior, el profesorado ha de contar con capacidades profesionales para impulsar en el alumnado la competencia aprender a aprender, que hace referencia a la capacidad de autorregulación del propio proceso de aprendizaje. El objetivo del presente trabajo consistió en diseñar y validar un cuestionario para medir los contextos facilitadores de aprendizaje que el profesorado universitario activa para el desarrollo de la competencia aprender a aprender, el CAA. En primer lugar, partiendo de la revisión teórica y empírica, se definieron 86 ítems. A continuación, se examinaron la validez de contenido (n = 20 expertos), la validez basada en los procesos de respuesta (n = 10 docentes), la validez basada en la estructura interna (n = 415 docentes) y la validez concurrente. Los resultados mostraron una adecuada calidad psicométrica, fiabilidad de las puntuaciones y bondad de ajuste. La versión final del CAA comprendió 4 dimensiones y 39 ítems. Este instrumento puede ser una herramienta de rápida aplicación, válida y fiable, para conocer el desarrollo de los contextos facilitadores de aprendizaje de la competencia aprender a aprender. Asimismo, puede servir para detectar necesidades de formación profesional en el desarrollo de dicha competencia.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Murcia. Campus de Espinardoes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/*
dc.subjectlearning to learnes_ES
dc.subjectprofessional competencees_ES
dc.subjecteducational assessmentes_ES
dc.subjecthigher educationes_ES
dc.subjectcompetencees_ES
dc.subjecttool evaluationes_ES
dc.subjectaprender a aprenderes_ES
dc.subjectcompetencia profesionales_ES
dc.subjectevaluación educativaes_ES
dc.subjecteducación superiores_ES
dc.subjectcompetenciaes_ES
dc.subjectinstrumentos evaluaciónes_ES
dc.titleDesign and Validation of a Questionnaire (LLQ) on Facilitating the Development of the Learning to Learn Competence in University Educatorses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderThis work is licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0)es_ES
dc.rights.holderAtribución-CompartirIgual 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.um.es/analesps/article/view/345151es_ES
dc.identifier.doi10.6018/analesps.345151
dc.departamentoesPsicología Clínica y de la Salud y Metodología de Investigaciónes_ES
dc.departamentoeuPsikologia Klinikoa eta Osasunaren Psikologia eta Ikerketa Metodologiaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0)