Now showing items 1-19 of 19

    • Thumbnail

      Documentar la experiencia cultural: autoetnografía como narración para proyectos de investigación-creación en artes escénicas 

      Gómez Urda González, Félix (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Understanding the cultural experience of the community that one studies is one of the foundational objectives of social research. The description of such an experience can take various narrative forms within ethnography. ...
    • Thumbnail

      Redes que crean arte: plataformas de comunicación virtual entre artistas digitales 

      Robles Mateo, Elena (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      With the appearance of virtual communities on the Internet, places of remote communication were created, as well as the generation of theoretical content on digital art. This article presents the first virtual spaces formed ...
    • Thumbnail

      La deconstrucción del texto corporal: reescrituras noveladas a través del lenguaje coreográfico 

      Borges Carreras, Cintia (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      In the dance narrative discourse, the body becomes a rhizomatic entity from which the symbolic senses of self-movement are framed. Literary semantics is a resource used to make word’s mimesis in choreographic language, ...
    • Thumbnail

      Correspondencias interdisciplinares, una escritura libre: cartas, e-mails y videocartas en la era digital 

      Gómez Alemany, Joan (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      The present situation and the artistic legacy of the avant-garde are analyzed inorder to understand in what direction free writing and art can be carried out, exemplified in the genre of the letter or epistle, the e-mail ...
    • Thumbnail

      Cocinando letras: estrategias de inclusión social desde la estética relacional 

      Oliva Lozano, Mónica (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      El taller "Cocinando letras" dentro del proyecto "Sin perfil". El libro como experiencia diversa realizado con la Fundación San Martín de Porres, recoge la experiencia artística de una propuesta inclusiva entre el alumnado ...
    • Thumbnail

      La interacción y el texto: cruce de recursos en el arte electrónico 

      Villagómez Oviedo, Cynthia Patricia (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Electronic art and the definition of its scope are the subject of this article, as well as the use of resources in its production processes, such as interaction and text during the development of the artistic work or in ...
    • Thumbnail

      Cine performativo: una película como posible escritura expandida 

      Martínez Morales, María (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      This paper deals with an approach to performative cinema as a possible expanded writing based on the study of the work: "Desbordamientos" by Esperanza Collado and "Umbráfono" by Enrique del Castillo. Performative cinema ...
    • Thumbnail

      Eremu ez konbentzionaletan buruturiko praktika eszenikoa idazkera dramatikoa oinarritzat hartuta 

      Urretabizkaia Zabaleta, Itziar (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Here different professional projects are collected that combine dramatic writing with stage practice carried out in unconventional settings. Some of them are part of the different projects carried out under the Donostia/San ...
    • Thumbnail

      CEL: conversaciones en cursiva 

      Barrière Figueroa, Eulàlia; Agustí Camí, Eugènia; Pastó Aguilà, Cristina (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      CEL (2022) es una conversación a tres bandas que se plasma en el trazado de tres curvas que transcurren entrelazándose. Transita entre la escritura del código en lenguaje de programación que genera la imagen y la escritura ...
    • Thumbnail

      Mina Loy y la demolición a través de la escritura: experimentación, conexiones y expansión desde lo artístico 

      Sagasti Ruiz, Ianire (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      In an approach to a certain aesthetics of madness as a form of artistic writing, the starting point is an approximation to dissident and marginal figures who used language as a weapon, establishing connections with the ...
    • Thumbnail

      Entrevistarte: ir de la palabra hablada a la palabra escrita en la investigación artística 

      Lay-Trigo, Sarahí (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      This article focuses on the interview as a strategy of approach in artistic research and, on the dilemmas that the researcher faces when he/she has to transfer the dialogue with the other/others to a written text. In other ...
    • Thumbnail

      Devenir narradora: prácticas de escritura desde la afectación sensible 

      Delgado Ureña, Diana (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Writing from affects as a research methodology. In this article I propose Suely Rolnik's notion of vibrant body and Walter Benjamin's approach to the figure ofthe storyteller as coordinates to organize an arts research ...
    • Thumbnail

      Soportes y textos performativos de la creación emergente contemporánea: María Alcaide 

      Zapata Vázquez, Manuel (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Throughout her young career, the visual artist María Alcaide has used the written word in a considerable number of productions. Since the bound publication to the fanzine and passing through supports such as the poster. ...
    • Thumbnail

      El lugar imposible: la "escritura no escrita" de José Luis Castillejo 

      Zorita Arroyo, Diego (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      In late-francoist Spain, a diverse group of poets claim for the withdrawal from writing. There were two the main trends: on the one hand, one trend that comes from Letrism, which made of appropriation its distinctive ...
    • Thumbnail

      Tecnologías (escritas) del yo: la confesión. Método, género, sujeto 

      Díez Gómez, Alberto (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      El propósito de este artículo es realizar un acercamiento al género literario de la confesión, que desde algunos lugares de la tradición filosófica occidental se ha propuesto como una forma de pensamiento no sistemático y ...
    • Thumbnail

      ¿Qué posición ocupa la escritura en el campo artístico? 

      García Rodríguez, Jessie (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Is there a place for writing in the field of contemporary art? From this article we propose to rethink the established notions and the role of writing within the artistic field. We also seek to understand writing as one ...
    • Thumbnail

      Art du monde technologique: écrire du sensible avec et par les ‘data’ 

      Armet, Alizée (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      The objective of this article is to propose a study of the concept of ‘digital writing’ through some artistic works. We wish to demonstrate that digital writing is more than present by its digital materialism. It teaches ...
    • Thumbnail

      Nola irudikapena hala errepresentazioa: arteari buruzko testuetan zer eta nola idazteak artearen ezagutzan dituen ondorioei buruz, EAEko oinarrizko eta derrigorrezko bigarren hezkuntza-sistema aztergai 

      Otalora Landa, Olatz; Vegas Moreno, Natalia ORCID (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Pending a reformulation of the syllabus in the Autonomous Community of the Basque Country, and starting from the difficulties around speaking and writing about art, we will study the so-called Artistic Competence in the ...
    • Thumbnail

      Arteaz idaztea / artea idaztea 

      Meléndez Arranz, Jesús ORCID (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2022)
      Aditz iragankorra: bi argumentu, norbaitek zerbait ikusten du. Aditz iragangaitza: argumentu bakarra, norbait dator. Arteaz izatea-Artea izatea. Arteaz zerbaitesatea, Arteaz zerbait idaztea. Artea predikatua da. Horretarako ...