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dc.contributor.authorMarinao Artigas, Enrique
dc.contributor.authorValenzuela Fernández, Leslier
dc.contributor.authorChasco, Coro
dc.contributor.authorLaroze Prehn, Denise
dc.date.accessioned2023-06-02T16:14:31Z
dc.date.available2023-06-02T16:14:31Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 23(2) : 51-68 (2023)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61306
dc.description.abstract[EN] The objective of this study is to understand the role of the multidimensional trust of a luxury brand as an antecedent of consumer satisfaction and a consequence of reputation and familiarity, considering -in turn- that reputation and familiarity can be a consequence of the consumer’s cognitive and affective experiences. A cross-country analysis in the luxury retail sector was carried out. Association relationships between variables are tested by a model of structural equations. For this, a transnational analysis has been carried out in the luxury retail sector. A non-probabilistic sample was used in this study. 1058 people were interviewed, 608 consumers in Santiago (Chile) and 450 in Madrid (Spain). The key role played by the multidimensional trust of a luxury brand as an antecedent of satisfaction and consequence of reputation and familiarity is confirmed. When observing the reputation and familiarity of a luxury brand as a result of the cognitive and affective experiences of the consumer, differences between Chile and Spain have been discovered. Managers can not only use the brand’s own characteristics to differentiate themselves from the competition, but they can also do so through the multi-dimensional trust of the luxury brand.es_ES
dc.description.abstract[ES] El objetivo de este estudio es comprender el papel de la confianza multidimensional de una marca de lujo como antecedente de la satisfacción del consumidor y consecuencia de la reputación y de la familiaridad, teniendo en cuenta —a su vez— que la reputación y la familiaridad pueden ser consecuencia de las experiencias cognitivas y afectivas del consumidor. Se llevó a cabo un análisis comparativo de países en el sector minorista de lujo. Las relaciones de asociación entre variables se prueban mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Para ello, se ha realizado un análisis transnacional en el sector del retail de lujo. En este estudio fue utilizada una muestra no probabilística. Se entrevistó a 1058 personas, 608 consumidores en Santiago (Chile) y 450 en Madrid (España). Se confirma el papel clave que juega la confianza multidimensional de una marca de lujo como antecedente de la satisfacción y consecuencia de la reputación y la familiaridad. Al observar la reputación y la familiaridad de una marca de lujo como resultado de las experiencias cognitivas y afectivas del consumidor, se descubren diferencias entre Chile y España. Los gerentes no solo pueden utilizar las características propias de la marca para diferenciarse de la competencia, sino que también pueden hacerlo a través de la confianza multidimensional de la marca de lujo.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectbrand luxuryes_ES
dc.subjecttrustes_ES
dc.subjectsatisfactiones_ES
dc.subjectreputationes_ES
dc.subjectfamiliarityes_ES
dc.subjectcross-cultural analysises_ES
dc.subjectmarca de lujoes_ES
dc.subjectconfianzaes_ES
dc.subjectsatisfacciónes_ES
dc.subjectreputaciónes_ES
dc.subjectfamiliaridades_ES
dc.subjectanálisis interculturales_ES
dc.titleAntecedents and consequences of trust as a multidimensional construct. Cross-country analysis in the luxury retail sectores_ES
dc.title.alternativeAntecedentes y consecuencias de la confianza como un constructo multidimensional. Análisis transnacional en el sector minorista del lujoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional Licensees_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2023&vol=23&num=2&o=4es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.211490em
dc.subject.jelM31


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(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
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