Show simple item record

dc.contributor.authorBitrián, Paula
dc.contributor.authorBuil, Isabel
dc.contributor.authorCatalán, Sara
dc.date.accessioned2023-06-02T16:17:48Z
dc.date.available2023-06-02T16:17:48Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 23(2) : 21-36 (2023)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/61308
dc.description.abstract[EN] This study analyses how gamification motivates users of gamified mobile exercise apps and enhances their health.Data from 276 Fitbit users were analysed using structural equation modelling. The findings showed that feelings of competence and autonomy arise when exercise apps include achievement and progression-oriented affordances, and that feelings of relatedness arise with social, immersion and achievement and progression-oriented affordances. They also revealed that exercise apps should satisfy the needs for competence and relatedness to develop individuals’ intrinsic motivation, which in turn leads to greater physical, mental and social health. These findings offer insights for managers in this industry.es_ES
dc.description.abstract[ES] Este estudio analiza cómo la gamificación motiva a los usuarios de aplicaciones móviles gamificadas de deporte y mejora su salud. Se analizaron los datos de 276 usuarios de Fitbit mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Los resultados mostraron que las necesidades de competencia y autonomía se ven satisfechas cuando las aplicaciones de ejercicio incluyen elementos de juego orientados al logro y la progresión, mientras que la necesidad de relación se ve cubierta cuando la aplicación móvil incluye elementos sociales, de inmersión y orientados al logro y la progresión. Los resultados también revelaron que las aplicaciones de ejercicio deberían satisfacer las necesidades de competencia y relación para desarrollar la motivación intrínseca en los individuos, lo que a su vez conduce a una mayor percepción de salud física, mental y social. Estas conclusiones ofrecen información a los diseñadores y desarrolladores de este tipo de aplicaciones móviles.es_ES
dc.description.sponsorshipThis study was supported by the Government of Spain and the European Regional Development Fund (project ECO2017-82103-P), by the Government of Aragón (GENERES Group S-54_20R), and by the “Instituto Universitario de Investigación en Empleo, Sociedad Digital y Sostenibilidad” (IEDIS). Paula Bitrián would like to express her gratitude to the Spanish Government for the pre-doctoral grant FPU19/01471.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectgamificationes_ES
dc.subjectmobile appses_ES
dc.subjecthealthes_ES
dc.subjectpsychological needses_ES
dc.subjectmotivationes_ES
dc.subjectgamificaciónes_ES
dc.subjectaplicaciones móvileses_ES
dc.subjectsaludes_ES
dc.subjectnecesidades psicológicases_ES
dc.subjectmotivaciónes_ES
dc.titleThe motivational power of mobile gamified exercise appses_ES
dc.title.alternativeEl poder motivador de las aplicaciones móviles gamificadas de ejercicio físicoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
dc.relation.publisherversionhttps://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2023&vol=23&num=2&o=2es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.211629pb
dc.subject.jelM31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
Except where otherwise noted, this item's license is described as (cc) 2023 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License