Show simple item record

dc.contributor.authorOtaegui García, Kepa
dc.contributor.authorApodaka Ostaikoetxea, Eduardo
dc.date.accessioned2024-01-10T11:58:20Z
dc.date.available2024-01-10T11:58:20Z
dc.date.issued2022-12-29
dc.identifier.citationEuropean Public & Social Innovation Review 7(2) : 70-83 (2022)es_ES
dc.identifier.issn2529-9824
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/63845
dc.description.abstract[EN] The case considered here takes us on a journey through the Basque carnival, Iruinkokoa, a space where innovation in folklore opens opportunities for forming relationships and experiences, and where the Basque language becomes one of the main vehicles for these experiences. The carnival ritual becomes a dynamic artefact, capable of adapting to our constantly changing times from beneath its perennial guise and establishing common meeting points. In other words, dance, music, and theatre can be perceived as converging elements (interfaces) that favour interventions between different agents and prolong/expand themselves through the network towards other interactions (either through regulatory or official spheres, or through the opportunity encounters provide for creative drift). The concept of articulation makes it possible to consider the past as an extended network where culture and identity are constantly being constructed and reconstructed from the present.es_ES
dc.description.abstract[ES] El caso que nos ocupa es un viaje a través del carnaval vasco, Iruinkokoa, un espacio donde la innovación en el folklore abre oportunidades para establecer relaciones y experiencias, y donde el euskera se convierte en uno de los principales vehículos de estas experiencias. El ritual carnavalesco se convierte en un artefacto dinámico, capaz de adaptarse a nuestros tiempos en constante cambio desde su apariencia perenne y, de establecer puntos de encuentro comunes. En otras palabras, la danza, la música y el teatro pueden percibirse como elementos convergentes (interfaces) que favorecen las intervenciones entre distintos agentes y se prolongan/expanden a través de la red hacia otras interacciones (ya sea a través de ámbitos normativos u oficiales, o a través de la oportunidad que los encuentros brindan a la deriva creativa). El concepto de articulación permite considerar el pasado como una red ampliada en la que la cultura y la identidad se construyen y reconstruyen constantemente desde el presente.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSinnergiak Social Innovationes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectinnovationes_ES
dc.subjectfolklorees_ES
dc.subjectnetworkses_ES
dc.subjecturban carnivales_ES
dc.subjecttraditiones_ES
dc.subjectPamplonaes_ES
dc.subjectIruinkokoaes_ES
dc.subjectinnovaciónes_ES
dc.subjectfolclorees_ES
dc.subjectredeses_ES
dc.subjectcarnaval urbanoes_ES
dc.subjecttradiciónes_ES
dc.titleIruinkokoa: A case of folkloric innovation in an urban environmentes_ES
dc.title.alternativeIruinkokoa: Un caso de innovación folclórica en un entorno urbanoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Españaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.31637/epsir.22-2.6es_ES
dc.identifier.doi10.31637/epsir.22-2.6
dc.departamentoesPsicología Sociales_ES
dc.departamentoeuGizarte Psikologiaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España