Show simple item record

dc.contributor.authorPeñafiel Saiz, Carmen ORCID
dc.contributor.authorRonco López, Milagros
dc.date.accessioned2024-02-08T11:21:09Z
dc.date.available2024-02-08T11:21:09Z
dc.date.issued2019-10-18
dc.identifier.citationRevista Latina de Comunicación Social 74 : 1521-1541 (2019)es_ES
dc.identifier.issn1138-5820
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/65546
dc.descriptionArtículo publicado en inglés y en español. Versión en inglés disponible en: https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/237es_ES
dc.description.abstract[ES]Este artículo explora las prácticas sociales de la investigación en Comunicación en España. Recoge los resultados de una encuesta dirigida al profesorado en activo censado en las universidades españolas con titulación de Grado y Postgrado en Comunicación, a investigadores afiliados a las comunidades científicas y a los doctorandos de Comunicación. Metodología. Se ha invitado a participar a un total de 2418 investigadores con acceso al cuestionario mediante un link, siendo 838 los que respondieron a las preguntas. Resultados. El estudio muestra un cierto desfase entre lo que son las políticas institucionales académicas y la percepción que tienen los investigadores sobre ellas. Discusión. Se advierte la escasa relación que en el campo de la Comunicación existe entre la empresa y la universidad, una relación que debiera implicar un modelo de generación de conocimiento transferible al ámbito social y laboral como forma de obtener valor añadido. [EN] Introduction. This paper explores the social practices of Communication research in Spain. It gathers the results of a questionnaire targeted to actively working professors included in the census of Spanish universities with Graduate and Post-Graduate studies in Communication, researcher’s members of scientific communities and doctorate students in Communication. Methodology. A total of 2,418 researchers were invited to participate and were granted access to the questionnaire by clicking a link, being 838 the number that completed the questions. Results. The study shows a certain mismatch between academic institutional policies and the perception of researchers about them. Discussion. There is noticed the scarce relationship between companies and university in the field of Communication, a relationship that should entail a model of generation of knowledge transferable to the social and labour context as a means for obtaining added value.es_ES
dc.description.abstract[EN]This paper explores the social practices of Communication research in Spain. It gathers the results of a questionnaire targeted to actively working professors included in the census of Spanish universities with Graduate and Post-Graduate studies in Communication, researcher’s members of scientific communities and doctorate students in Communication. Methodology. A total of 2,418 researchers were invited to participate and were granted access to the questionnaire by clicking a link, being 838 the number that completed the questions. Results. The study shows a certain mismatch between academic institutional policies and the perception of researchers about them. Discussion. There is noticed the scarce relationship between companies and university in the field of Communication, a relationship that should entail a model of generation of knowledge transferable to the social and labour context as a means for obtaining added value
dc.description.sponsorshipEste análisis es fruto del proyecto de investigación I+D convocatoria estatal: CSO2013-47933, “El sistema de investigación en España sobre prácticas sociales de Comunicación. Mapa de Proyectos, Grupos, Líneas, Objetos de estudio y Métodos (MapCom)", financiado por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad (2013-2017) dentro del Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia, Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento, en la categoría de Proyectos Coordinados.es_ES
dc.language.isospa
dc.publisherHISIN -Historia de los Sistemas Informativoses_ES
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO/CSO2013-47933
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectinvestigación sobre comunicaciónes_ES
dc.subjectproyectos de investigación
dc.subjecttesis doctorales
dc.subjectinformación científica
dc.subjectuniversidades
dc.subjectresearch on communication
dc.subjectresearch projects
dc.subjectdoctoral theses
dc.subjectscientific information
dc.subjectuniversities
dc.titlePercepción y análisis de la comunidad universitaria sobre el sistema actual de investigación de la comunicación en Españaes_ES
dc.title.alternativePerception and analysis of the university community in terms of the current system of communication research in Spaines_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2019 CC BY-NC-ND 4.0
dc.relation.publisherversionhttps://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/237
dc.identifier.doi10.4185/RLCS-2019-1397
dc.departamentoesPeriodismoes_ES
dc.departamentoeuKazetaritzaes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(cc) 2019 CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as (cc) 2019 CC BY-NC-ND 4.0