Show simple item record

dc.contributor.authorMedrano Samaniego, María Concepción
dc.contributor.authorAierbe Barandiaran, Ana ORCID
dc.contributor.authorMartínez de Morentin de Goñi, Juan Ignacio
dc.date.accessioned2024-04-12T16:24:38Z
dc.date.available2024-04-12T16:24:38Z
dc.date.issued2011-10-01
dc.identifier.citationComunicar 19(37) : 17–124 (2011)es_ES
dc.identifier.issn1134-3478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/66650
dc.description.abstract[EN]This study was carried out on a sample group of 1,238 adolescents from eight different cultural contexts, and aimed to determine the values perceived by subjects in their favorite television characters. It also aimed to identify any possible differences between cultural contexts. The basic hypothesis for the study was that television conveys values and constitutes one of the forces for socialization at play during adolescence. The total sample group was made up by: three Spanish sub-groups, four Latin American sub-groups and one Irish sub-group. The instrument used for exploring perceived values was the Val.Tv 0.2, which is an adaptation of Schwartz’s scale. The data were collected both by means of an on-line platform and in person. In relation to the results, in general, the values most commonly perceived by adolescents are self-management and benevolence. As regards contextual differences, although significant differences were observed in all values, in no case were they particularly notable. The only exceptions were hedonism and achievement, for which no significant differences were found at all between the different contexts.The most relevant differences were found in the values of conformity, tradition, benevolence and universalism. From an educational perspective, we can conclude that the measurement instrument used may constitute an adequate tool for decoding the values perceived by adolescents in their favorite television characters.es_ES
dc.description.abstract[ES]El objetivo general de este trabajo fue conocer los valores percibidos en su personaje favorito de televisión en una muestra de 1.238 adolescentes pertenecientes a ocho contextos culturales y establecer las posibles diferencias entre dichos contextos. Se parte de la hipótesis básica de que el medio televisivo trasmite valores y es una agente de socialización, entre otros, en la etapa de la adolescencia. La muestra total estuvo constituida por: tres submuestras españolas, cuatro latinoamericanas y una irlandesa. El instrumento utilizado para indagar los valores percibidos ha sido Val.Tv 0.2 que es una adaptación de la escala de Schwartz. La recogida de datos se realizó a través de una plataforma on-line y presencialmente. Respecto a los hallazgos encontrados, tomados globalmente, los valores que más perciben los adolescentes son autodirección y benevolencia. Respecto a las diferencias contextuales los datos nos indican que, a pesar de que existen diferencias significativas en todos los valores, éstas no son muy destacables. Hay que exceptuar los valores de hedonismo y logro, donde no se encontraron diferencias significativas entre los diferentes contextos. Las diferencias más relevantes se hallaron en los valores de conformidad, tradición, benevolencia y universalismo. Desde una perspectiva educativa se concluye que el instrumento de medición utilizado puede ser una herramienta adecuada para decodificar los valores percibidos por los adolescentes en sus personajes preferidos
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherGrupo Comunicares_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectadolescencees_ES
dc.subjectcross-cultural studyes_ES
dc.subjectfavorite characteres_ES
dc.subjecttelevisiones_ES
dc.subjectperceived valueses_ES
dc.subjectsocializationes_ES
dc.subjectmeasurementes_ES
dc.titleValores percibidos en el medio televisivo por adolescentes en contextos transculturaleses_ES
dc.title.alternativeValues Perceived in Television by Adolescents in Different Cross-cultural Contextses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(c) 2011 Grupo Comunicar bajo licencia Atribución-NoComerciales_ES
dc.departamentoesCiencias de la Educaciónes_ES
dc.departamentoeuHezkuntza Zientziakes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(c) 2011 Grupo Comunicar bajo licencia Atribución-NoComercial
Except where otherwise noted, this item's license is described as (c) 2011 Grupo Comunicar bajo licencia Atribución-NoComercial