Browsing Número 14 (2015) by Title
Now showing items 5-13 of 13
-
La depuración franquista del magisterio en las escuelas primarias de Carabanchel
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)The victory of the general Franco in 1939 led to a regimen which was supported by the creation of a nationalist and catholic education system. The called faculty’s depuration brought thousands of teachers before commissions ... -
La educación patrimonial. Retos y pautas para educar a la ciudadanía desde lo patrimonial en Latinoamérica
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)Cultural heritage in Latin American society is such a cultural capital, geared with citizens’ daily life and identity. It takes up roles and social spaces that go beyond historical and artistical assessment.Cultural Heritage ... -
Las “disciplinas del Movimiento” en la escuela franquista (1936-1975)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)During the Francoist regime in Spain a series of school courses were asigned to two political organizations both dependent of the so called ‘Secretaría General del Movimiento’ (General Secretary for Movement), an evolution ... -
Patronato de Protección de Menores. Colegio Nuestra Señora del Carmen (Viérnoles, Cantabria)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Pedagogía museística: prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo (Actas de las VI Jornadas Cientí-ficas de la Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo -SEPHE-)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Pistas epistemológicas y pasarelas para la formación docente en ciencias sociales
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)The article approaches four structuring concepts: place, identity, memory, and heritage to base the educational formation on social sciences. The creation and legitimization of to know student demonstrates a network of ... -
Profesores: vidas nuevas verdades antiguas. Una influencia decisiva en la vida de los alumnos
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Una aproximación a la historia de la escolarización de las gitanas y gitanos españoles (2ª PARTE: SIGLOS XX y XXI)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)If history of Spanish gypsies has been barely studied and published, the history of their schooling and education during these 6 centuries of troubled shared citizenship has been even less studied.This article sets the ... -
Una foto y muchos recuerdos. La escuela de Caloca en Liébana
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)...