Show simple item record

dc.contributor.authorCicero Pinto dos Santos, José
dc.date.accessioned2024-05-02T17:55:24Z
dc.date.available2024-05-02T17:55:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationCabás (22) : 6-21 (2019)
dc.identifier.issn1989-5909
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/67286
dc.description.abstractThis article, based on self-narrative, aims to point out the moments considered formative in my life. The use of (self) biographical narratives is defended by some authors like (Nóvoa, 1988;Josso, 2007) who believe that writing/narrating the events of our personal and professional life can lead us to find meaning in our own life trajectory and with it we can promote transformations and changes that will help us to understand ourselves and the others. This look into the past may, in some way, help us to find and understand ourselves and think today as a person who has building a personal and professional path in living with others. The meeting with a teacher who has been dedicating her life to help socially vulnerable boys and girls was a crucial moment in the student’s educational path. The student dives in his memories and (re)visits and (re)builds moments considered formatives and important for his social transformation. The meeting with that teacher was the beginning of a social and educational transformation in their lives. The theoretical and methodological foundations used for its constructions are based on the assumptions of qualitative research using the (self) biographical narrative method and semi-structured interviews.; Este artículo, a través de la narración autobiográfica tiene como objetivo señalar los momentos considerados formativos en mi vida. El uso de narraciones (auto) biográficas es defendido por algunos autores (Nóvoa, 1988; Josso, 2007) que creen que escribir/narrar los eventos de nuestra vida personal y profesional pueden llevarnos a encontrar significados dentro de nuestra trayectoria de vida. A través de la toma de conciencia, promovemos transformaciones y cambios que ayudan a entenderse a sí mismo y a los demás. Esta mirada al pasado puede, de alguna manera, ayudar a promover el encuentro con uno mismo y reflejar como las personas han estado construyendo un camino personal y profesional para vivir con los demás. El encuentro con la maestra que ha dedicado su vida a niños y niñas socialmente vulnerables fue un punto crucial en el camino educativo del autor que a través de una inmersión en los recuerdos (re)visita y (re)construye momentos considerados como formativos e importantes para su transformación social. A partir de este encuentro con la maestra la educación comenzó una transformación en la vida de los dos. Los fundamentos teóricos y metodológicos utilizados para la construcción de este artículo se basan en los supuestos de la investigación cualitativa con el método de narraciones autobiográficas.
dc.language.isospa
dc.publisherCentro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela
dc.relation.urihttps://ojs.ehu.eus/index.php/cabas/article/view/25398/23538
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleExperiencias de vida y recuerdos educativos. Un relato autobiográfico desde las vivencias de un niño en Brasil (1985-1998)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2019 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.35072/CABAS.2019.41.63.003


Files in this item

No Thumbnail [100%x80]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2019 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2019 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional