Narrativas disruptivas en la formación inicial del profesorado. Transformar aprendiendo
View/ Open
Date
2019Author
Fernández Torres, Pablo
Leite Méndez, Analía E.
Márquez García, María Jesús
Metadata
Show full item record
Cabás (22) : 61-72 (2019)
Abstract
El artículo presenta un análisis de la experiencia de formación del alumnado del grado de primaria en centros educativos que son Comunidades de Aprendizaje, donde realizan un trabajo voluntario y colaborativo. Dicha experiencia es analizada desde múltiples narrativas del alumnado, (relatos, diarios, foros, autoevaluaciones) que reflejan los sentidos y significados de la formación desde un acercamiento y participación en la comunidad educativa al mismo tiempo que interpelan las vivencias, saberes, concepciones e ideas sobre la escuela, el profesorado, las familias, el aprendizaje, la enseñanza, la formación y la organización escolar, tanto las vividas en etapas educativas anteriores como la que están viviendo en la Universidad para convertirse en docentes.; This paper presents an analysis based on educative experiences from student of Primary School Teacher Degree. These experiences are developed in educational centres that are following the project “Learning Communities”. Students from university go to those centres as volunteers. This experience is analysed from multiples narratives from the university students (stories, diaries, forums, self-assessments), this reflect the senses and meanings of education from an approach and participation in an educational community, at the same time they question their own experiences, knowledge, conceptions and ideas about school, teachers, families, learning, teaching, training and school organization, but both experiences, those lived in previous educational stages and those who are living in the University to become teachers.