Show simple item record

dc.contributor.authorPérez Lorenzo, Jesús Fernando
dc.contributor.authorGallego Domínguez, Carmen
dc.contributor.authorPigner Rosa, Amelia
dc.date.accessioned2024-05-02T17:59:03Z
dc.date.available2024-05-02T17:59:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationCabás (23) : 184-206 (2020)
dc.identifier.issn1989-5909
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/67310
dc.description.abstractThirty-three years, eight laws; one every four years in an arithmetic average. This situation serves to offer an explanation of what is happening in Spain within the current educational perspective, where the most objective paradigms such as PISA reports put us in a daunting scenario and offer a hopeless vision of the future. In addition, the political events and the ineffectiveness of the last attempt at a pact for the education in 2018 is also not that effective. This agreement was intended to put an end to this normative carousel marked by decisions and political interests and not by the educational or social needs of our students. Finally, in the normative analysis carried out, it also focuses attention on the description of how school leadership has evolved in educational regulations (access and selection).; Treinta y tres años, ocho leyes; una cada cuatro años en una media aritmética. Esta situación sirve para ofrecer una explicación de lo que está aconteciendo en España dentro del panorama educativo actual, donde paradigmas objetivos como los informes PISA nos sitúan en un escenario desalentador y ofrecen una nada halagüeña visión de futuro. Además, los acontecimientos políticos y la ineficacia del último intento de pacto por la educación en 2018 tampoco es que haya resultado efectivo. Con dicho pacto se pretendía poner fin a este carrusel normativo marcado por decisiones e intereses políticas y no por las propias necesidades educativas o sociales que rodean a nues-tros estudiantes. Para finalizar, el análisis normativo realizado centra además la atención en la descripción de cómo la dirección escolar ha ido evolucionando en la normativa educativa (acceso y selección de la dirección).
dc.language.isospa
dc.publisherCentro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela
dc.relation.urihttps://ojs.ehu.eus/index.php/cabas/article/view/25391/23558
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleLos ocho marcos normativos de la legislación educativa española (1980-2013): análisis de la dirección escolar
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2020 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.35072/CABAS.2021.83.97.010


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2020 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2020 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional