Itinerarios historiográficos sobre orientaciones y direcciones culturales transmitidas por los libros de texto en la Italia posterior a la unificación
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Date
2023Author
Bosna, Vittoria
Barca, Alessandro
Metadata
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Cabás (29) : 113-124 (2023)
Abstract
The historical-pedagogical events that have marked the history of the school book have been the subject of normative provisions in the period between national unification and the advent of fascism. Already in the aftermath of the Unification, when education was extended to all citizens, although in different ways, the role of the textbook remained uncertain for some decades, parallel to the progressive definition of the school system. It was not only the increase in the number of students enrolled in compulsory education that motivated the evolution of the main teaching tool, but above all the attention of governments, which regulated its use in school curricula. The need arose to focus on the school and its books to create a moral and cultural basis common to all Italians, to form their "character" and to build the national identity of the new citizens. If on the one hand we have learned to consider the processes of literacy as not necessarily coinciding with those of schooling, studying them as the result of autonomous and personal paths of appropriation of knowledge today delegated to the school, on the other hand the vital importance of restoring value to all those tools, such as school textbooks, which allow us to know and analyze the history of school and education and the different teaching models that are They follow one another over time. With this work it is proposed to reconstruct, also through the normative provisions, the complexes of the textbook, one of the most effective tools to form the consciences of schoolchildren and future citizens; Los acontecimientos histórico-pedagógicos que han marcado la historia del libro escolar han sido objeto de disposiciones normativas en el período comprendido entre la unificación nacional y el advenimiento del fascismo. Ya después de la Unificación, cuando la educación se extendió a todos los ciudadanos, aunque de diferentes maneras, el papel del libro de texto permaneció incierto durante algunas décadas, paralelamente a la definición progresiva del sistema escolar. No fue sólo el aumento del número de alumnos matriculados en la educación obligatoria lo que motivó la evolución de la principal herramienta didáctica, sino sobre todo la atención de los gobiernos, que reguló su uso en los currículos escolares. Surgió la necesidad de centrarse en la escuela y sus libros para crear una base moral y cultural común a todos los italianos, para formar su "carácter" y para construir la identidad nacional de los nuevos ciudadanos. Si por un lado hemos aprendido a considerar los procesos de alfabetización como no necesariamente coincidentes con los de escolarización, estudiándolos como resultado de caminos autónomos y personales de apropiación del conocimiento hoy delegados a la escuela, por otro lado la vital importancia de devolver el valor a todas aquellas herramientas, como los libros de texto escolares, que nos permiten conocer y analizar la historia de la escuela y la educación y los diferentes modelos de enseñanza que son Se suceden a lo largo del tiempo. Con este trabajo se propone reconstruir, también a través de las disposiciones normativas, los complejos del libro de texto, una de las herramientas más eficaces para formar las conciencias de los escolares y futuros ciudadanos