Monitoring questionnaires to ensure positive interdependence andindividual accountability in a chemical process synthesis followingcollaborative PBL approach
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Date
2018-07-17Author
Aranzabal Maiztegi, Asier
Epelde Bejerano, Eva
Artetxe Uria, Maite
Metadata
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Education for Chemical Engineers 26: 58-66 (2019)
Abstract
[EN] Teammates in a Project Based Learning (PBL) methodology do not all start with the same motivation, expectations or self-commitment, which can lead to disappointing learning experiences. Thus, the main difficulties in cooperative learning are promoting positive interdependence and individual accountability. This work aims to analyze whether monitoring questionnaires (MQs) allow rating each teammate’s individual accountability in a chemical process design project. Students took MQs just after finishing each deliverable, in order to verify each one’s knowledge of the essential aspects of the team project. We assume that, if all the teammates work responsibly and cooperatively, they will be able to answer the MQs easily and correctly. The MQs were designed to be: 1) generic; 2) succinct; and, 3) quickly answered in the classroom. In addition, different rating methods were analyzed to incorporate MQs scores into each individual’s project grade. The best results were obtained when student’s individual grade was computed as the product of the team assignment grade and the weighting factor WF3, calculated as the individual average MQs rating divided by the highest MQs rating in the team. A compensation factor (0.75–0.85) was included to correct the excessive downgrading for students with intermediate project grade. [ES] Los compañeros de equipo en una metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) no parten todos de la misma motivación, expectativas o autocompromiso, lo que puede dar lugar a experiencias de aprendizaje decepcionantes. Así, las principales dificultades en el aprendizaje cooperativo son la promoción de la interdependencia positiva y la responsabilidad individual. Este trabajo pretende analizar si los cuestionarios de seguimiento (MQ) permiten valorar la responsabilidad individual de cada compañero de equipo en un proyecto de diseño de procesos químicos. Los estudiantes realizaron los MQs justo después de terminar cada entregable, con el fin de verificar el conocimiento de cada uno de los aspectos esenciales del proyecto en equipo. Suponemos que, si todos los compañeros de equipo trabajan de forma responsable y cooperativa, podrán responder a las MQ fácil y correctamente. Las MQ se diseñaron para que fueran: 1) genéricas; 2) sucintas; y, 3) de respuesta rápida en el aula. Además, se analizaron diferentes métodos de calificación para incorporar las puntuaciones de las MQ a la nota del proyecto de cada individuo. Los mejores resultados se obtuvieron cuando la calificación individual del estudiante se calculó como el producto de la calificación de la tarea del equipo y el factor de ponderación WF3, calculado como la calificación media individual de las MQs dividida por la calificación más alta de las MQs del equipo. Se incluyó un factor de compensación (0,75-0,85) para corregir la excesiva degradación de los estudiantes con una calificación intermedia del proyecto.