Examinar INVESTIGACIÓN por departamento (eus.) "Bilakaeraren eta hezkuntzaren psikologia"
Now showing items 1-20 of 211
-
A new index of semantic short-term memory: Development and validation of the conceptual span task in Spanish
(Public Library Science, 2018-12-27)Mounting evidence from both cognitive and neuropsychological research points to the importance of conceptual and lexical-semantic contributors to short-term memory performance. Nonetheless, a standardized and well-controlled ... -
A Systematic Observation of Early Childhood Educators Accompanying Young Children’s Free Play at Emmi Pikler Nursery School: Instrumental Behaviors and Their Relational Value
(Frontiers Media, 2020-07-24)A significant number of literature documents young children's innate interest in discovering their surroundings and gradually developing more complex activities and thoughts. It has been demonstrated that when environments ... -
Acercando la diversidad social al alumnado de educación primaria: estudio sobre una experiencia de formación inclusiva
(Asociación Universitaria de Formación del Profesorado, 2023)En contextos sociales cada vez más diversos y cambiantes es importante emplear metodologías docentes útiles para preparar a los/as futuros/as maestros/as para responder a los desafíos que plantea la profesión. El presente ... -
La actividad del World Café, una herramienta para la evaluación y desarrollo de los valores en el deporte escolar
(Asociación Española de Ciencias del Deporte, 2011)[ES] El presente trabajo presenta una experiencia aplicada que pretende conocer las opiniones, de los agentes sociales que rodean a los jóvenes deportistas, para la promoción de valores. A través de la actividad del World ... -
Adolescent Life Satisfaction Explained by Social Support, Emotion Regulation, and Resilience
(Frontiers Media, 2021-09-23)[EN]Adolescence is a stage characterized by many biological and psychosocial changes, all of which may result in a decrease in subjective well-being. It is therefore necessary to identify those factors that contribute to ... -
Adolescentes ecuatorianos con discapacidad motriz: adaptación al sistema educativo, factores psicosociales, de personalidad y psicopatológicos.
(2019-04-08)Este estudio tiene dos grandes objetivos: (1) Analizar la percepción que tiene el profesorado sobre la inclusión e integración de los estudiantes con discapacidad motriz inscritos en el sistema educativo ordinario ecuatoriano, ... -
Adolescents and negligent social media use
(Elsevier, 2024-09)Digital technology has evolved very quickly in a very short space of time, to the point at which it is now a personal technology that manages the information and communications of users who access the different services ... -
Adult intervention levels in young children’s free play: an observational study on how Pikler educators combine the instrumental and relational dimensions of their educational activity
(Springer Nature, 2021-05-19)Studies about child development emphasize the importance of play in children’s early years. However, there is an existing controversy about the role educators should have in young children’s free play. This research work ... -
Advancing the treatment of long-lasting borderline personality disorder: a feasibility and acceptability study of an expanded DBT-based skills intervention
(BMC, 2022)BackgroundLong-term follow-up studies in patients with borderline personality disorder (BPD) consistently show persistent impairment in psychosocial adjustment, although symptoms tend to decrease over time. Consequently, ... -
Age-Based Positivity Effects in Imagining and Recalling Future Positive and Negative Autobiographical Events
(Frontiers Media, 2017-09-27)Thoughts about the future reflect personal goals, and projections into the future enrich our emotional life. Researchers have taken an interest in determining whether the tendency to remember more positive than negative ... -
Age‐related cognitive decline in myotonic dystrophy type 1: An 11‐year longitudinal follow‐up study
(Wiley, 2020-03)Background Myotonic dystrophy type 1 (DM1) is an inherited multi-systemic disease involving the central nervous system (CNS) and is consequently characterized by a range of cognitive impairments. However, whether this ... -
Ajuste escolar y autoconcepto académico en la Educación Secundaria
(Ediciones Universidad de Murcia, 2019)School Adjustment is considered to be an outstanding factor in order to understand and give a pshycoeducational response to the growing problems of academic failure, truancy and cohabitation in the classroom. Self-concept ... -
Ajuste escolar, autoconcepto,y estrategias y actitudes hacia el aprendizaje en secundaria y universidad
(2022-06-30)Desde hace varios años el rendimiento académico y el ajuste escolar se han constituido en una preocupación permanente para las instituciones educativas, quienes buscan cómo mejorar estas variables en el alumnado. Por ello, ... -
El ajuste escolar: un modelo explicativo en función de variables contextuales y personales
(2016-11-18)Conseguir el éxito académico es la preocupación de numerosos padres y madres, educadores,psicólogos, etc. debido a la incidencia que tiene el contexto escolar en la vida del alumnado yen su futuro a medio y largo plazo; ... -
Las altas capacidades intelectuales en el ámbito educativo de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Creencias, valores y actitudes de docentes y estudiantes de educación
(2017-06-22)En el Marco Teórico se argumenta sobre el sistema educativo y las ideologías; legislación y normativa educativa; género, personalidad, competencias socio-emocionales, minorías, y mitos; identificación, diagnóstico e ... -
Altas Capacidades Intelectuales, algo más que ser inteligentes: alumnas adolescentes con Altas Capacidades Intelectuales y su autoconcepto
(2020-06-22)En el presente trabajo se ha ahondado en la realidad de las adolescentes con Altas Capacidades Intelectuales (AACC) con especial atención al desarrollo del autoconcepto. Para ello, se ha realizado un estudio descriptivo ... -
An observational study to assess the educational management of conflicts between young children in the Pikler-Lóczy educational approach. Implications in the early development of personality
(Taylor & Francis, 2023-06-11)Personality develops during early childhood (0–3 years). As early childhood education is becoming a generalized trend worldwide, this means that school or secondary socialization overlaps with family or primary socialization ... -
Analyzing University Students’ Perceptions Regarding Mainstream Pornography and Its Link to SDG5
(MDPI, 2022)Background: Violence against women and girls continues to be a widespread problem, and its elimination is one of the targets of the Sustainable Development Goal 5 toward achieving gender equality. One of the main causes ... -
Análisis de la psicomotricidad en el inicio de la escolarización : un estudio psicogenético y observacional del salto durante el tercer año de vida
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2005-03-18)La escolarización temprana es desde hace más de 20 años una realidad en la Comunidad Autónoma del País Vasco. En la última década, la masiva implantación de aulas de 2 años ha convertido a este primer ciclo de Educación ... -
El apoyo del profesorado y el ajuste psicosocial del alumnado con NEAE de secundaria. Un estudio de carácter transversal y longitudinal.
(2023-11-07)El objetivo de este estudio consiste en aportar información sobre la influencia del apoyo del profesorado en el ajuste psicosocial del alumnado con NEAE de secundaria. Para ello se profundiza en la relación y en la capacidad ...