UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Artículos, Comunicaciones, Libros
  • Artículos
  • View Item
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Artículos, Comunicaciones, Libros
  • Artículos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El tipo cómico del δύσκολος en la Declamación XXVII de Libanio

Thumbnail
View/Open
Veleia 8-9 (1991-92).pdf (1.473Mb)
Date
1992
Author
García Soler, María José ORCID
Metadata
Show full item record
  Estadisticas en RECOLECTA
(LA Referencia)

Veleia 8-9 : 379-395 (1991-1992)
URI
http://hdl.handle.net/10810/9482
Abstract
[ES] La declamación XXVII de Libanio muestra el enfrentamiento entre un padre y su joven hijo, con la particularidad de que aquél es un viejo malhumorado, un δύσκολος, que presenta los rasgos que generalmente caracterizan a este tipo en la comedia. Es un individuo de mal genio, que odia el contacto con cualquier ser humano, el cariño y, sobre todo, la risa. Como el δύσκολος cómico demuestra su irritabilidad recurriendo a la violencia física, con el empleo de piedras, palos y todos los componentes de su "arsenal", y a la violencia verbal, que se manifiesta en frecuentes maldiciones e insultos. La relación con el tipo de la comedia queda de relieve también en la forma de expresar la irritabilidad, por medio de frases muy breves y del asíndeton, reflejo de lo que Webster denomina staccato style.
 
[EN] Libanius' Declamation XXVII introduces a confrontation between a father and his young son, with the particular characteristic that the former is a bad tempered old man, a typical δύσκολος, who shows the traits that generaly accompany this type of character in comedy. He is a bad tempered individual, who hates having any contact with any other human being, with affection or, above all, with laughter. As in the case of the comic δύσκολος, he shows his irritability by recurring to physical violence and using sticks and stones and all the other components of his "arsenal" and to verbal violence, wich comes out in the form of frequent curses and insults. The relationship with this type of comedy is also manifest in the form of expression, in wich very brief sentences and the asyndeton abound, all of wich reflects what Webster has called the staccato style.
 
Collections
  • Artículos
  • Número 08-09 (1992)

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace 6.4 software copyright © -2023  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka