Faculty Preferences for Training Modalities on ICTs
Revista de Psicodidáctica 16(1) : 85-98 (2011)
Abstract
[En] The goal of this research is twofold: firstly, to identify the possible differences in faculty's attitudes toward and use of new technological resources; and secondly, to identify the educational interaction established with the students through the use of information and communication technologies (ICTs). A survey was administered to the University of the Basque Country (UPV/EHU) Gipuzkoan Campus faculty to measure the level of knowledge of ICT tools, the ICT training strategies being used, and the faculty's preferences on the training they would like to receive in relation to those tools. A total of 472 of the 1,074 faculty members of the aforementioned campus took part in the research. The analysis of the data obtained from the survey provide us: a) a better understanding of the interrelation between the faculty's ICT knowledge and their teaching and research tasks; b) an identification of the faculty's preferred methods of acquiring such knowledge; and c) a precise determination of the relationship between the level of ICT knowledge and the preferred learning methods. [Es] El propósito de esta investigación es el de identificar eventuales diferencias en las actitudes y utilización de los nuevos recursos tecnológicos así como en la interacción educativa con el alumnado que se
establece a partir del uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Se obtuvieron
datos por encuesta acerca del nivel de conocimiento de herramientas TIC, de la estrategia formativa utilizada
en su aprendizaje y de las preferencias formativas en este ámbito. En el estudio participaron 472 de los 1.074 profesores del Campus de Gipuzkoa de la UPV/EHU. Los resultados obtenidos permiten:
a) una comprensión mejor que la hasta ahora disponible sobre las relaciones entre los conocimientos sobre TIC del profesorado y sus tareas docentes y de investigación; b) la identificación de las modalidades
preferidas para la adquisición de dichos conocimientos; y c) precisar relaciones entre el grado de conocimiento de las TIC y las preferencias formativas.