Examinar Artículos, Comunicaciones, Libros por departamento (cas.) "Didáctica y organización escolar"
Now showing items 41-60 of 137
-
Diseño y validación de cuestionarios para monitorizar el desarrollo de competencias transversales en el Trabajo de Fin de Grado
(Universidad de Murcia, 2022-06-30)This study shows the design and validation of the set of questionnaires called IKasGral, the aim of which is to explore students' perceptions of the development of cross-skills deployed in the Final Degree Project Bachelor ... -
Diseño y validación de la Escala de Percepción hacia la Investigación Educativa en profesores universitarios y no universitarios
(Universidad de Navarra, 2022)El presente artículo tiene como objetivo diseñar y validar una escala de percepción hacia la investigación educativa. El instrumento, que se aplicó con una muestra de 324 profesores universitarios y no universitarios, está ... -
Educación feminista. Igualdad de género en la escuela
(Ddykinson, 2021)Este escrito presenta, de forma sintética, el Trabajo de Fin de Grado de la primera autora, en el que se sistematizó una intervención didáctica realizada durante el periodo de prácticas de cuarto año del Grado en Educación ... -
Effectiveness of an Intervention to Enhance First Aid Knowledge among Early Childhood Education Students: A Pilot Study
(MDPI, 2023-07-21)Empowering early childhood education students from the beginning with the necessary knowledge and skills to act swiftly in emergency situations could be crucial in saving lives in certain cases. In order to improve the ... -
Efficacy of Berni: A software for preschoolers at risk of dyslexia
(Elsevier, 2023-12)The signs of dyslexia can appear as early as preschool. Teachers need effective and efficient programmes to overcome the difficulties these children face, making use of the available resources. The purpose of this study ... -
Emotions of Educators Conducting Emergency Remote Teaching during COVID-19 Confinement
(MDPI, 2024-02-08)The home confinement of the population in Spain caused by the COVID-19 pandemic interrupted face-to-face teaching and led teachers of all educational levels to perform their activities remotely. This represented a radical ... -
Employability within an Education for Sustainability Framework: The Ocean i3 Case Study
(MDPI, 2022-04-13)The Council of the European Union recalls that higher education plays a fundamental role in shaping the future of Europe. Therefore, curricula are required to take into account the competences demanded by the job market ... -
Escuela incluida: recursos y estrategias para la participación ciudadana
(Consejo mexicano de investigación educativa, 2018-06)Este trabajo tiene como objetivos identificar los recursos y estrategias de participación en las escuelas de tres comunidades autónomas del Estado español y conocer la percepción del profesorado y las familias sobre la ... -
Estudio comparativo entre educación superior y educación secundaria: efecto del apoyo social percibido, el autoconcepto y la reparación emocional en el rendimiento académico
(Facultad de Educación. UNED, 2019)[ES] El rendimiento académico constituye en la actualidad una temática de gran interés en el ámbito de la educación por su relevante papel en el ajuste del alumnado. El apoyo social percibido, el autoconcepto y la ... -
Estudio del proceso formativo que siguen un grupo de docentes para realizar un diagnóstico de necesidades en deporte escolar
(Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2006)[Es] En este artículo se relata el proceso formativo que han seguido tres profesores de educación física coordinadores de deporte escolar en el curso 2004/2005. En éste curso se realizó un diagnóstico en tres ikastolas ... -
Estudio Longitudinal del Impacto de las Tertulias Dialógicas y Grupos Interactivos en el Desarrollo de la Motivación Lectora
(Universidad Autónoma de Madrid, 2023-10)El objetivo del presente estudio ha sido el de conocer si las principales Actuaciones Educativas de Éxito, tales como los grupos interactivos y las tertulias dialógicas, contribuyen a mejorar la motivación lectora del ... -
Exploring Children’s Social and Emotional Representations of the COVID-19 Pandemic
(Frontiers Media, 2020-08-12)COVID-19, a new emerging infectious disease (EID), has spread throughout the world, including Europe. Spain, in particular, has witnessed a significant outbreak of the pandemic. All classes have been canceled, and the ... -
Exploring the social and emotional representations used by students from the University of the Basque Country to face the first outbreak of COVID-19 pandemic
(Oxford University Press, 2021-04)In 2020, COVID-19, a new emerging infectious disease (EID), was spread throughout the world, including Europe. Spain, in particular, witnessed a significant outbreak of the pandemic. In consequence, all classes were cancelled ... -
Exploring the Social and Emotional Representations Used by the Elderly to Deal With the COVID-19 Pandemic
(Frontiers Media, 2021-01-27)Spain has become one of the European epicenters of coronavirus (COVID-19), a virus that particularly affects the elderly, since this group accounts for the majority of hospitalized cases and has the highest mortality rates. ... -
Factors Facilitating Successful Educational Innovation with ICT in Schools
(Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2012)[EN]This paper proposes an approach to the concept of ICT-based innovation in schools, from the perspective of the factors that facilitate the innovative use of ICT. To this end, a scale has been developed and validated ... -
Faculty Preferences for Training Modalities on ICTs
(Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2011)[En] The goal of this research is twofold: firstly, to identify the possible differences in faculty's attitudes toward and use of new technological resources; and secondly, to identify the educational interaction established ... -
Fake digital identity and cyberbullying
(SAGE Publications, 2022-10-15)This study aims to determine whether or not there is an association between creating fake user accounts and engaging in behaviors deemed to constitute cyberbullying. A quantitative research methodology was used with a ... -
Fomentando la reflexión sobre la atención a la diversidad. Estudios de caso en Chile
(2008)Desde 1990 el Ministerio de Educación de Chile ha trabajado por el desarrollo de un sistema educativo que responda a la diversidad dentro de un contexto caracterizado por una cultura jerárquica y unas prácticas tradicionales. ... -
Fostering the Social Development of Children with Special Educational Needs or Disabilities (SEND) through Dialogue and Interaction: A Literature Review
(MDPI, 2020-06-08)The United Nations’ Sustainable Development Goal 4 stresses the importance of offering all students an inclusive, quality education, so that they can develop necessary life skills, including academic and social skills. ... -
Funcionamiento democrático y ABP: factores determinantes para la inclusión y el rendimiento del alumnado
(Universidad Autónoma de Baja California, 2018-06)Este trabajo analiza cómo el funcionamiento democrático y la metodología basada en proyectos (ABP) influyen en el rendimiento del alumnado. Se relacionan las evidencias descritas en la literatura científica sobre la mejora ...